מניית טסלה

מניית טסלה – סקירה

האם מניות טסלה הן אכן מניות של חברה מצויינת? אז תלוי את מי שואלים..

בכל זאת, החלטנו לספק לכם סקירה קצרה על החברה והמניה המיוחדת הזו.

תהנו!

ניווט מהיר

מניית טסלה וחברת טסלה

מניית טסלה היא מנייה של חברת טסלה (Tesla Inc) שנוסדה בשנת 2003 ושמה מבוסס על שמו של ניקולה טסלה הממציא המפורסם. חברת טסלה עוסקת בטכנולוגיות שונות הקשורות באנרגיה, אך מוכרת בעיקר בזכות כלי רכב חשמליים (EV – Electric Vehicles), מערכות לאחסון אנרגיה וייצור של פאנלים סולאריים. טסלה היא אחת מהחברות המוכרות ביותר בעולם עם מותג חזק. מניית טסלה נכללת במדד ה-S&P 500 האמריקאי המפורסם.
מייסד החברה הוא המיליארדר המוחצן אילון מאסק שהספיק “להסתבך” בתקופה האחרונה עם הרכישה של חברת טוויטר, רכישה אשר השפיעה באופן עקיף גם על חברת טסלה עצמה.

באנר מחפשים השקעות לרוחב

מחפשים השקעות מצויינות?

לקבלת הזדמנויות השקעה ומידע נוסף, מלאו את הפרטים:

מניית Tesla הייתה מבוקשת מאוד ע”י המשקיעים בשנים האחרונות וידעה עליות וירידות שלא מביישות רכבות ערים בפארקי השעשועים המובילים בעולם. עם זאת, לחברת טסלה יש הרבה פוטנציאל בתחום האנרגיה המתחדשת ויש כאלו הרואים בה הזדמנות מצויינת לגוון את תיק ההשקעות, בטח לאחר שהמניה ירדה כבר עשרות אחוזים מאז השיא בתחילת שנת 2022.

היסטוריית מחירי מניית טסלה

מניית טסלה הייתה אחת המניות המתוקשרות ביותר בשנים האחרונות, והיסטוריית מחירי המניות שלה היא עדות לכך. החברה הפכה למובילה בשוק הרכב החשמלי ומחיר המניה שלה זינק בזמן שהמשקיעים רדפו אחרי המניה והחזון שהיא הביאה לעולם.

כאשר בוחנים את מחיר המנייה, ניתן לראות כי בסוף שנת 2019 עמדה המנייה על 20$ בקירוב ותוך שנתיים זינקה בצורה מטאורית והגיעה לשיא של 384$, כלומר זינוק של כמעט 2000% !

אולם מאז השיא בסוף שנת 2021, ירדה המניה באופן דרמטי ונכון לתחילת שנת 2023, הגיעה אף ל-110$ (חזרה לשווי מלפני שנתיים וחצי). בהמשך החודש תיקנה קצת ולקראת סוף ינואר 23 עומדת המניה על 144$.

מניית טסלה רכב חשמלי
מניית טסלה - רכב חשמלי בשדה (הופק ע"י מחולל AI גרפי באתר DELL-E)

המתחרות העיקריות של טסלה בשוק הרכבים החשמליים

למרות שנראה שטסלה היא המותג המוביל בשוק הרכבים החשמליים, ישנן מספר חברות רכב מובילות אשר גם להן פתרונות בתחום זה. להלן רשימה חלקית של המתחרות העיקריות של טסלה בתחום הרכבים החשמליים:

  • ג’נרל מוטורס (GM) : לחברת ג’נרל מוטורס יש נתח שוק משמעותי בתעשיית הרכב המסורתית, בעיקר בארה”ב, והיא משקיעה רבות בכלי רכב חשמליים. הדגם של שברולט בולט מתוצרת GM הוא המתחרה הישיר לדגם 3 של טסלה.
  • פורד: חברת פורד משקיעה רבות גם ברכבי רכב חשמליים והכריזה על תוכניות להשיק מספר דגמים חשמליים בשנים הקרובות, כולל ה-Mustang Mach-E, שהוא מתחרה ישיר לדגם Y של טסלה.
  • קבוצת פולקסווגן (Volkswagen): פולקסווגן היא אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם אשר השקיעה סכומי כסף משמעותיים בכלי רכב חשמליים. דגם ID3 של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם 3 של טסלה.
  • טויוטה: טויוטה היא אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם ויש לה נוכחות חזקה בשוק הרכב החשמלי ההיברידי. דגם ה-Prius Prime של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם 3 של טסלה.
  • ניסאן: מחלוצות שוק הרכבים החשמליים עם דגם Leaf שלה, שקיים בשוק כבר למעלה מעשור. דגם זה הוא מתחרה ישיר לדגם 3 של טסלה.
  • ב.מ.וו (BMW): ב.מ.וו היא אחת מיצרניות רכבי היוקרה הגדולות בעולם המשקיעה משאבים רבים בפיתוח וייצור רכבים חשמליים. דגם ה-i3 של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם 3 של טסלה.
  • מרצדס-בנץ: חברת מרצדס-בנץ היא אחת מיצרניות רכבי היוקרה הגדולות בעולם אשר השקיעה גם היא משאבים רבים בכלי רכב חשמליים. דגם ה-EQC של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם X של טסלה.

אלו הם כמה מהמתחרים העיקריים של טסלה בשוק הרכבים החשמליים, אבל לחברה יש גם תחרות חזקה מצד חברות סיניות לצד סטארטאפים וחברות חדשות שנכנסות לשוק. בין המתחרים הסיניים המרכזיים של טסלה בעולם הרכבים החשמליים, ניתן לציין את:

  • NIO: ניאו היא יצרנית רכבים חשמליים סינית שהושוותה לטסלה בשל רכבי השטח החשמליים היוקרתיים שלה. החברה נסחרת בבורסת NYSE. דגם ה-ES8 של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם X של טסלה.
  • Xpeng: יצרנית רכבים חשמליים שהושוותה לטסלה בשל טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המתקדמת והאפליקציה הסלולרית הידידותית שפיתחה עבור לקוחותיה. דגם ה-G3 של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם 3 של טסלה.
  • Li Auto: יצרנית רכבים חשמליים המתמקדת בפיתוח רכבי שטח חשמליים חכמים. דגם Li ONE של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם X של טסלה.
  • WM Motor: היא יצרנית רכבים חשמליים המתמקדת בפיתוח רכבי שטח חשמליים חכמים. דגם ה-EX5 של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם X של טסלה.
  • BYD: יצרנית רכבים חשמליים סינית שקיימת כבר למעלה מעשור ויש לה מגוון מוצרים רחב. דגם ה-e5 של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם 3 של טסלה.
  • Great Wall Motor: היא יצרנית סינית המתמקדת גם היא בפיתוח רכבי שטח חשמליים חכמים. דגם ה-ORA R1 של החברה הוא מתחרה ישיר לדגם 3 של טסלה

ראוי לציין כי שוק הרכבים החשמליים הסינים צומח במהירות, גם בישראל כבר רואים יותר ויותר רכבים חשמליים סינים על הכבישים. אז האם טסלה תוכל להתמודד באפקטיביות ולהוביל את שוק הרכבים החשמליים בעתיד? נצטרך להמתין ולראות..

 

יתרונות וחסרונות בהשקעה במניות טסלה

כאשר בוחנים את מניית טסלה וחברת טסלה עצמה, ניתן לראות כי לחברה יש מספר יתרונות בולטים על פני המתחרות, יתרונות אשר להם פוטנציאל ערך משמעותי בראיה קדימה מבחינת החברה והמנייה:

פוטנציאל צמיחה: תעשיית הרכבים החשמליים צפויה להמשיך ולצמוח במהירות, כאשר כמות כלי הרכב החשמליים בעולם נמצאת במגמת עלייה, יותר ויותר אנשים מתעניינים בפתרונות אנרגיה ירוקה וטסלה נמצאת בנקודת זינוק מצויינת להשיג נתחי שוק משמעותיים. ההכנסות של טסלה צמחו בקצב מהיר מאוד בשנים האחרונות, צמיחה שהיא תוצר לביקוש הרב שגדל עם הזמן לרכבים חשמליים.

הובלת שוק הרכבים החשמליים: טסלה היא המובילה הבולטת בשוק הרכב החשמלי, עם נתח שוק של 65% (נכון לסוף שנת 2022). דגם 3 של החברה הוא ה-EV הנמכר ביותר בעולם ודגם Y של החברה הופך פופולרי יותר ויותר.

חדשנות בתחום האנרגיה המתחדשת ואחסונה: טסלה משקיעה גם בפיתוח וייצור פאנלים סולאריים, מערכות אחסון אנרגיה וסוללות ביתיות. מוצרים אלה משלימים את עסקי ה-EV של החברה ומספקים אפיקי הכנסה נוספים. לדוגמא: פרויקט אחסון חשמל ענק באוסטרליה עם סוללות ענקיות של החברה.

יכולת לגרום לשיבוש בתעשיית הרכב המסורתית: לגישה היחודית של טסלה לכלי רכב חשמליים ולאנרגיה מתחדשת יש פוטנציאל לגרום לשיבוש של תעשיית הרכב המסורתית. שיבוש זה, עשוי להוביל לרווחים משמעותיים בטווח הארוך עבור בעלי המניות.

עם זאת, חשוב לציין גם את החסרונות של השקעה בחברה:

הערכת שווי גבוהה: גם לאחר ירידה משמעותית במחיר המניה (ירידה של עשרות אחוזים החל מסוף שנת 2021) הערכת השווי הנוכחית של טסלה עדיין גבוהה, כאשר מכפיל הרווח הוא בסביבות 45. מכפיל כזה לחברה תעשייתית הוא גבוה ותמיד נשאלת השאלה האם החברה מצדיקה מכפיל כזה.

אתגרי ייצור ואספקה: לחברת טסלה היו אתגרים משמעותיים וצווארי בקבוק בתהליך הייצור ושרשראות האספקה שלה. אתגרים אלו עשויים להמשיך ולהשפיע על הצמיחה והרווחיות של החברה.

סיכון רגולטורי: העיסוק של החברה בתחום מתפתח של כלי הרכב החשמליים ואנרגיה מתחדשת מושפעים רבות מחקיקה ורגולציה במדינות שונות. שינויים אלו עשויים להשפיע לרעה על הפעילות והביצועים הפיננסיים של החברה.

תלות בסבסוד ממשלתי: המודל העסקי של טסלה תלוי בסבסוד ממשלתי עבור שוק הרכבים החשמליים בארה”ב. כל שינוי בסבסוד עשוי להשפיע לרעה על הביצועים
הפיננסיים של החברה.

כפי שאנו רואים, השקעה במניית טסלה יכולה להיות אטרקטיבית עם סיכוי לרווחים נאים. פוטנציאל הצמיחה החזק של החברה, ההובלה בשוק הרכבים החשמליים לצד פתרונות לפיתוח ואחסון אנרגיה מתחדשת הם גורמים אשר עשויים להשפיע לחיוב על ביצועי החברה. עם זאת, השווי הגבוה של המניה, חוסר היציבות של המניה, האתגרים הרבים בתחום הייצור ושרשראות האספקה, הסיכון הרגולטורי והתלות בסובסידיות ממשלתיות הם גורמים שליליים שעל המשקיעים לקחת בחשבון לפני שהם מקבלים החלטה אם להשקיע במניית טסלה.

באנר הרשמה לאתר לרוחב

רוצה לקבל עדכונים מאינבסטלי?

לקבלת מידע על השקעות, קורסים, ליווי משקיעים, פוסטים חדשים ועוד, מלאו את הפרטים:

סיכום

חברת Tesla Inc. עברה דרך ארוכה מאז הקמתה בשנת 2003. היא חוללה מהפכה בתעשיית הרכב החשמלי, שינתה את הדרך בה אנשים חושבים על טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת בכלל ורכבים חשמליים בפרט והפכה לאחת החברות המצליחות בתחום ומנייה המרכזת תשומת לב רבה בקרב משקיעים רבים בשוק ההון האמריקאי.

השקעה במניית טסלה הייתה החלטה מצוינת עבור משקיעים רבים לאורך השנים, מכיוון שהיא גדלה להיות חברת אנרגיה גלובלית בעלת השפעה רבה. עם המיקוד של החברה בחדשנות וקיימות (Sustainability), חברת טסלה ומניית טסלה תמשיך להיות בחזית טכנולוגיית האנרגיה במשך שנים רבות.

יחד עם זאת, לחברה נכונו אתגרים משמעותיים ותחרות גוברת מצד חברות רבות המרכזות מאמץ להוביל את שוק הרכבים החשמליים וטכנולוגיות האנרגיה המתחדשת בעולם.

מעבר לכל זאת, כדאי גם לזכור את האיש והיזם העומד מאחורי החברה, אילון מאסק, שגם הוא מביא איתו יתרונות רבים וחשובים לחברה אך באותו זמן הוא גם עשוי להביא לצרות רבות ואף לגרום לחברה נזקים שעשויים להיות קשים עבורה.

מידע נוסף אודות מניית טסלה ניתן למצוא באתר החברה.

סקירה מעניינת של Wall Street Journal על מניית טסלה בשנת 2022

דוחות פיננסים

שוק ההון מעניין אותך?
מעוניין להשקיע במניות טסלה וחברות נוספות?
אתר אינבסטלי מספק מידע על חברות המציעות אפשרויות השקעה בשוק ההון.

פוסטים נוספים באתר
Share this article:

1 Comment

  • 20 טעויות נפוצות של משקיעים שכדאי להימנע מהן - אינבסטלי
    18/01/2024

    […] קטנה שלנו: האם לדעתכם מניית טסלה היא כזו? קראו והחליטו […]

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.