מי קובע את מחיר הביטקוין

איך נקבע מחיר הביטקוין?

מי קובע את מחיר הביטקוין?

כאשר בודקים את ערך הביטקוין ניתן לראות כי הוא משתנה כל הזמן. מה קובע את שווי מטבע הביטקוין ומדוע הוא משתנה כל הזמן? בפוסט זה נסביר מהן הסיבות לכך.

ניווט מהיר

מה זה ביטקוין?

ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי (נקרא גם “מטבע קריפטוגרפי” או בקיצור “קריפטו”) שהוצג לראשונה בשנת 2009 במסמך המפורסם שנקרא: ” Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System” (ניתן לקרוא את המסמך כאן).

על המסמך חתום גורם בשם “סאטושי נקמוטו” – עד היום לא יודע מי הוא אותו סאטושי נקמוטו, לפי הערכות יודעי דבר בשוק המטבעות הדיגיטליים, מי שעומד מאחורי שם זה היא קבוצה של מתמטיקאים כנראה מאחת מהאונברסיטאות בארה”ב.

האתגרים שהובילו להמצאת הביטקוין

הרעיון מאחורי מטבע הביטקוין הוא יצירה של מטבע דיגיטלי שפותר 2 בעיות מרכזיות:

  1. ניהול ריכוזי של המטבע – הפתרון שהוצע בביטקוין היה יצירה של מערכת מבוזרת שאין גורם אחד ששולט בה והיא מתנהלת באופן עצמאי ע”י תוכנה.
  2. בעיית “השימוש הכפול” (Double Spending) – הבעיה נובעת מכך שכסף דיגיטלי הוא למעשה קוד, רצף של אותיות ומספרים שניתן להעתיק אותו ממקום למקום ולכן יכול להיות מצב שבו מישהו ישתמש בו מיד לאחר מכן יעתיק אותו וישתמש בו שוב.

הפתרון שהציע סאטושי לבעיה הייתה לעשות שימוש ברשת שנקראת בלוקצ’יין בצורה כזו שכל שימוש במטבע נרשם, נחתם בהצפנה חזקה ומשודר לרשת לאלפי מחשבים הפזורים בעולם. בכל פעם שרוצים להשתמש במטבע עוברים ובודקים את כל הפעולות שבוצעו בעבר במטבע וכך ניתן לדעת האם השימוש הנוכחי הוא חוקי או שמישהו מנסה לרמות.

הביטקוין אינו נשלט על ידי בנק מרכזי או ממשלה, אלא הוא מנוהל על ידי אלגוריתם מבוזר שרץ בו זמנית על כמות גדולה מאוד של שרתים ברחבי העולם. שרתים אלו אינם מנוהלים על ידי גורם כלשהו, אלא פועלים באופן משולב בהתאם לתוכנה שרצה עליהם. מכיוון שאין גורם אחד שמנהל את כל השרתים הללו אז למעשה אין גורם אחד שמנהל את שער המטבע.

מטבעות פיאט ומטבעות קריפטו
מטבעות פיאט ומטבעות קריפטו

מקובל להתייחס לשתי מערכות כספים שפועלות כיום בעולם – כסף “פיאט” (Fiat money) ומטבעות קריפטוגרפיים.

כסף פיאט הוא הכסף שאנחנו מכירים (כגון: שקל, דולר, אירו או יואן) שמונפק ע”י הממשלות ומנוהל ע”י המדינות עצמן. ערכם של מטבעות פיאט נובע מכך שניתן לשלם איתם עבור שירותים ומוצרים שונים.
בעוד ששוק המטבעות הקריפטוגרפיים כולל את כל המטבעות הדיגיטליים שאינם מונפקים על ידי אף ממשלה.

שוק הקריפטו

שוק המטבעות הקריפטוגרפיים צמח משמעותית מאז השקת הביטקוין בשנת 2009. השוק צמח משווי של 4.3 מיליארד דולר בתחילת שנת 2015 ועד לשווי שוק של 362.2 מיליארד דולר נכון להיום (20 בספטמבר 2022), כאשר בתאריך 8 בנובמבר 2021 הגיע לשווי שוק הגבוה ביותר עד היום, שווי של 1,270 מיליארד דולר!!

נכון לאמצע שנת 2022, שוק המטבעות הקריפטוגרפיים מכיל מעל ל-20,000 מטבעות קריפטוגרפיים סחירים מסוגים שונים. בין המטבעות הנפוצים ביותר ניתן למצוא: Bitcoin, Ethereum, Tether, USDC, BNB, XRP, CARDANO.

כל אחד יכול להנפיק מטבע קריפטוגרפי, כל מה שנדרש הינו לבחור שם אטרקטיבי, לבחור שיטת הצפנה שעליה יתבסס המטבע, להחליט על כמות המטבעות שיונפקו ולקבוע את קצב ייצור המטבעות לאורך הזמן. כמובן שצריך לזכור כי אומנם ניתן להנפיק מטבע חדש אך אין כל ערבון לכך שיהיה לו ערך כלשהו ומישהו אכן ירצה לסחור בו.

לאיתור חברות העוסקות בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים והזדמנויות השקעה בתחום – לחץ כאן.

מהם הגורמים המשפיעים על שער הביטקוין?

שוק הביטקוין הוא “שוק משוכלל” כך ששווי הביטקוין נקבע בראש ובראשונה על בסיס היצע וביקוש.

ההיצע הוא ידוע – קיימים מספר סופי של מטבעות (נכון להיום קיימים כ-19.1 מיליון מטבעות ביטקוין) כאשר כל יום נכנסים כ-900 מטבעות לשוק (נכון להיום כל 10 דק’ “נולדים” 6.25 מטבעות ביטקוין). עם זאת, בשל מגוון סיבות, טכניות ואחרות, מעריכים המומחים בשוק כי כ-3-4 מיליון מטבעות הלכו לאיבוד ולא ניתן לסחור בהם.

הביקוש לביטקוין משתנה ותלוי במספר גורמים:

  • אמון המשקיעים בעתיד המטבע
  • מידת השימושיות של המטבע, כלומר כמה מדינות, חברות ועסקים בעולם מוכנים לסחור במטבע.
  • סיקור חדשותי ותקשורתי, בעיקר ציוצים של אנשים מפורסמים (כגון: אילון מאסק)
  • תקנות ממשלתיות ורגולציה במדינות השונות בהן סוחרים במטבע

איך קונים ומוכרים מטבעות ביטקוין?

ניתן לקנות ביטקוין בתמורה לתשלום של מטבעות פיאט או לקבל גמול על תהליך כרייה של המטבע (Bitcoin Mining). ניתן להמיר מטבעות ביטקוין למטבעות קריפטו אחרים.

בכדי לקנות ביטקוין צריך למצוא מישהו שיהיה מוכן למכור את המטבע, לרוב ניתן למצוא סוחרים שונים וחלפנים שמוכנים למכור את המטבע.

יש מדינות בהן קיימת רגולציה על המסחר בביטקוין ויש מדינות שבהן בכלל אסור לסחור במטבע ביטקוין או במטבעות קריפטוגרפיים בכלל.

סיכום

מטבע הביטקוין הוא המטבע הראשון שפרץ את הדרך בעולם הקריפטו.

מחיר הביטקוין נקבע ע”י היצע וביקוש ותלוי ברמת האמון של המשקיעים, רמת הסיקור התקשורתי ובעיקר ברגולציה והמוכנות של המדינות השונות לאפשר מסחר במטבע.

מעבר לכל זאת, יש לזכור כי ערך הביטקוין נתון לשינויים קיצוניים ויש לקחת זאת בחשבון לפני כל מסחר או השקעה במטבע.

חברות העוסקות בקריפטו

לא נמצאו רישומים.
פוסטים נוספים לקריאה​
Share this article:

2 Comments

  • מטבעות קריפטו - 20 נושאים שחושב לדעת - אינבסטלי
    27/08/2023

    […] א. אין גורם אחד (כמו ממשלה) שעומד מאחורי המטבע ויכול להמיר נכסים פיזים או אחרים במקרה הצורך. ההיצע והביקוש הם אלו שקובעים את מחיר המטבע. […]

  • איך משקיעים בביטקוין ומה חשוב לדעת לפני - אינבסטלי
    12/09/2023

    […] איך בכלל נקבע מחיר הביטקוין […]

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.