תופעת fomo וההשפעה שלה על הכסף והשקעות

מה זה fomo ואיך זה קשור להשקעות?

אז מה זה בכלל FOMO (פומו)?

בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר את המונח FOMO (פומו).

מה זה FOMO? למה חשוב להכיר אותו ואיך הוא בכלל קשור לכסף והשקעות?

בפוסט זה, נתעמק ונבין כיצד FOMO משפיע על הבחירות שלנו בעולם ההשקעות. ננסה להבין למה הוא רגש כל כך חזק, איך זה יכול להוביל אותנו להפסדים ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לוודא שאנחנו לא מקבלים החלטות נמהרות עם הכסף שלנו.

באנר מחפשים השקעות לרוחב

מחפשים השקעות מצויינות?

לקבלת הזדמנויות השקעה ומידע נוסף, מלאו את הפרטים:

 

 

מה זה FOMO?

FoMO הן ראשי התיבות של המונח: Fear of Missing Out.
פומו זהו הפחד מפספוס, החמצה של משהו. זו אותה הרגשה לא נוחה שאתם מרגישים כאשר אתם חושבים שכולם חוגגים, חיים את החלום ורק אתם בשגרה האפורה ובחיים המבאסים שלכם.
בהחלט תחושה לא נעימה והאמת שזו לא רק תחושה לא נעימה, זה יכול לגרום לתחושה של הערכה עצמית נמוכה ורגשות שליליים רבים אחרים. 

 

אבל FOMO זה לא רק להחמיץ מסיבות וטיולים, ל-FOMO יש משמעות רבה בעולם הכסף וההשקעות. בוא נודה על האמת, כמה פעמים שמעתם על מניה או מטבע קריפטו חדש ומגניב שאנשים עושים עליהם ים כסף? משפט כמו: “אני חייב להשקיע בזה לפני שיהיה מאוחר מדי!”, נשמע מוכר?
זה FOMO וזה עשוי לדחוף אתכם להיכנס להשקעה, כי אתם לא רוצים לפספס רווחים פוטנציאליים, אבל אתם נכנסים להשקעה בלי ללמוד עליה ובלי להבין את המשמעויות.

אנחנו מנסים להגדיל את ההון שלנו בעזרת השקעות, אנחנו משקיעים במניות, רוכשים נדל”ן בארה”ב, משקיעים במדדים או אפילו קונים מטבעות קריפטו כמו ביטקוין. הרעיון בהשקעות, כפי שכולנו יודעים, הוא לקנות משהו במחיר נתון ולמכור אותו בעתיד במחיר גבוה יותר.

אבל קבלת החלטות מושכלת בנוגע לאפיקי השקעה, חברות השקעה ואסטרטגיות השקעה שונות, צריכות להיות מבוססות על מחקר, הבנה ותוכנית ברורה. עם זאת, FOMO יכול לפעמים לפגוע בכושר השיפוט שלנו. במקום לעשות בחירה מושכלת היטב, אנחנו עלולים למהר להיכנס להשקעה כי אנחנו חוששים מפספוס הזדמנות “מדהימה”.

תוכן עניינים

מה זה פומו?
FOMO – Fear of Missing Out

ההיסטוריה של FOMO

כשאנחנו חושבים על FOMO, זה אולי נראה לנו כמו משהו מהשנים האחרונות, במיוחד עם כל הרעש שיש ברשתות החברתיות. אבל תאמינו או לא, התחושה הזו של “החמצה” קיימת כבר מאות שנים, בעיקר בעולם ההשקעות. בואו נחזור לרגע אחורה בזמן כדי לראות כיצד FOMO השפיע על החלטות הקשורות בכסף של אנשים, כבר לפני מאות שנים.

תארו לעצמכם את החיים במאה ה-17 בהולנד הירוקה. שיגעון ענק על פרחים במסוג טוליפ (Tulip), הנקראים בעברית “צבעונים” נמצא בכל מקום. אנשים השתגעו על הפרחים האלה והם התחילו לסחור בפקעות צבעונים במחירים גבוהים להפליא. חלקם אפילו החליפו את בתיהם או אדמותיהם רק תמורת פקעת צבעונים אחת! (מי אמר ביטקוין..) תקופה זו ידועה בשם “שגעון הצבעונים” (Tulipmania). כולם רצו להחזיק ברשותם פקעות צבעונים כי הם האמינו שמחירי הצבעונים ימשיכו לעלות לנצח. אבל בסופו של דבר, הבועה התפוצצה. המחירים התרסקו, ואנשים הפסידו הרבה כסף. הכל בגלל שהם לא רצו להחמיץ את מה שנראה כמו דרך בטוחה להתעשר.

ועכשיו נתקדם מהר קדימה לסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000. העולם נעשה דיגיטלי יותר, והאינטרנט הפך לבאזז. חברות שפעלו באינטרנט, נקראו גם “חברות דוט-קום”, נוצרו כמו פטריות אחרי הגשם. משקיעים רבים הזרימו כסף לחברות האלה, מתוך מחשבה שהן יהיו הדבר הגדול הבא. מחירי המניות של החברות הללו זינקו, בלי קשר לביצועים או אפילו לפוטנציאל של אותן חברות. התקופה זו נקראה “בועת הדוט-קום” ובדיוק כמו עם הצבעונים, בסופו של דבר המציאות חזקה יותר מהכל ורבות מהחברות הללו פשטו רגל, ומחירי המניות צנחו. זוהי דוגמא נוספת ל-FOMO שדחף אנשים להשקיע מבלי להבין באמת למה הם נכנסים.

אז, בעוד שהמונח “FOMO” עשוי להישמע חדש, התחושה מאחוריו קיימת כבר מאות ואולי אף אלפי שנים. לאורך ההיסטוריה, אנשים רבים נתנו לפחד הזה מהחמצה להוביל את קבלת ההחלטות שלהם, ולעתים קרובות נוצרו בועות פיננסיות שבסופו של דבר התפוצצו בקול גדול.

הפסיכולוגיה של FOMO

אז מה עומד מאחורי התופעה הזו, ברמה הפסיכולוגית?
מאחורי תופעת ה-FOMO נמצא המוח שלנו, מחווט באופן שלפעמים גורם לנו לפעול לפי רגשות ולא לפי היגיון.

בואו ננסה להבין את זה קצת יותר לעומק. מכירים את הדחף הזה להשתלב, להיות חלק מקבוצה? זה משהו שכולנו מרגישים. בין אם זה להתלבש בהתאם לאופנה העכשווית, להאזין ללהיטים העדכניים שכולם שומעים, או להתנסות באתגר הטיקטוק האחרון, אנחנו כמובן רוצים להיות שייכים. הרצון הזה להיות “חלק מחברה” נטוע עמוק בפסיכולוגיה שלנו. וזה לא חדש, להיות חלק מקבוצה פירושו בטחון והישרדות. אלה שנותרו בחוץ התמודדו לבדם עם סכנות. לכן, לאורך האבולוציה, המוח שלנו למד להעריך את השייכות לקבוצה.

עכשיו, בואו נחבר את זה להשקעות. תארו לעצמכם שאתם רואים במדיה החברתית שלכם את החבר שלכם שמדווח לכולם על הרווחים העצומים שהוא עשה בהשקעות שלו לאחרונה. או אולי בצ’אט קבוצתי שזמזם ברקע על המטבע קריפטו האחרון שכולם קונים ורואים איך הערך שלו רק עולה ועולה כל הזמן. ברור שזה ממש מתבקש לחשוב “שאני לא רוצה להיות היחיד שמפספס!”.

כאשר אנו רואים אחרים מצליחים או מרוויחים ממשהו, המוח שלנו אומר לנו: “זו חייבת להיות בחירה טובה. כולם עושים את זה!” זה כמו כשכולם מדברים על סרט חדש, ואז גם אתה מרגיש צורך ורצון לצפות בו.

אבל בוא נוריד את זה לקרקע המציאות: השקעות וכסף זה לא סרט. יש כאן החלטות מורכבות הכוללות כסף, סיכונים, תחזיות עתידיות והחיים עצמם. כאשר אנו נותנים ל-FOMO ולרצון להיות חלק מהחברה, להנחות את הבחירות שלנו, אנו עלולים לקבל החלטות על סמך רגשות ולא על בסיס ניתוח מחושב וברור. זה כמו לקנות כרטיס לסרט שאתה לא יודע עליו כלום, רק בגלל שכולם צופים בו. לפעמים זה יכול להיות להיט, אבל לפעמים זה יכול להיות פספוס מוחלט.

בעולם של כסף והשקעות, חשוב שנזכור שמה שמתאים לאדם אחד אולי לא יתאים לאדם אחר. למרות שזה טבעי לרצות להצטרף כאשר מסביב כולם כביכול רק כשנראה מרוויחים, זה חיוני לעצור, לחקור ולחשוב לפני קופצים להרפתקאות לא ידועות.

מה זה FOMO?
fomo מה זה?

ההשפעה של המדיה החברתית והטכנולוגיה על FOMO

בעידן הדיגיטלי של היום, הסמארטפונים וחשבונות המדיה החברתית שלנו הפכו להיות כמעט כמו איבר נוסף בגוף שלנו. אנחנו כל הזמן מחוברים, תמיד בעניינים ורק במרחק swipe מהטרנדים החמים והחדשות האחרונות. אבל בעוד שהפלטפורמות הללו שומרות אותנו מחוברים, הן גם ממלאות תפקיד עצום בהגברת האפקט של הפומו, במיוחד כשמדובר בהשקעות.

תחשבו על כמה מהר המידע מתפשט בפלטפורמות כמו X (טוויטר), טיקטוק או אינסטגרם. רגע אחד, פוסט על מניה חדשה, מטבע קריפטו חדש ומגניב או שוק נדל”ן חם במיוחד, ותוך שעות ספורות אם לא דקות בודדות, הוא נמצא בכל מקום. הטיפים הוויראליים האלה יכולים לגרום לזה להיראות כאילו כולם והחתול שלהם כבר משקיעים ומושקעים בדבר הגדול הבא. אז כשאתם רואים את זה בפיד שלכם שוב ושוב, קשה שלא להרגיש שאתם מפספסים.

וכמובן, יש משפיעני הרשת – כל המפוסמות והמפורסמים ברשתות החברתיות עם ים של עוקבים. כאשר הם מדברים על ההשקעה האחרונה שלהם או מקדמים נכס מסוים, זה יכול ליצור באזז משמעותי. אחרי הכל, אם היוטיובר או האינסטגרמר האהוב עליכם עושים את זה, זה בטח רעיון טוב, לא? אבל חשוב לזכור שלמשפיענים עשויים להיות מניעים שונים, כמו קידום מכירות בתשלום, ומה שמתאים להם אולי לא יעבוד עבורך.

לבסוף, ישנן קהילות מקוונות, כמו פורומים או קבוצות פייסבוק, בהן אנשים מתאגדים ומשקיעים ביחד. קהילות אלו יכולות ליצור תחושת שייכות חזקה ומטרה משותפת. זה מרגיש כמו להיות חלק מצוות, שכולם מחוייבים לאותו מאמץ. אבל רוח הצוות הזו יכולה לפעמים לטשטש את המציאות בעולם ההשקעות, שבו לא כל הימור משתלם.

אם כך, בעוד שהטכנולוגיה והמדיה החברתית הפכו את העולם שלנו למקושר יותר מאי פעם, הם גם הגבירו את המהירות והעוצמה של ה-FOMO. זה כמו להוסיף שמן למדורה. לכן, למרות שזה נהדר להיות מעודכן, זה גם חיוני לקחת צעד אחורה, לעשות מחקר משלך ולא להיסחף במערבולת המקוונת.

 

השפעת ה-FOMO על החלטות השקעה

תאר לעצמך שאתה בפארק שעשועים, ואתה רואה תור ארוך במיוחד למתקן כלשהו. אתה עשוי לחשוב, “המתקן הזה חייב להיות מדהים אם כל כך הרבה אנשים מחכים לו!” אז, בלי לדעת בכלל מה יש במתקן , אתה מצטרף לתור. זה קצת כמו האופן שבו fomo משפיע על בחירות ההשקעות שלנו. כשאנחנו רואים את כולם ממהרים לעבר השקעה מסוימת, אנחנו עלולים להרגיש את הדחף להשקיע גם, מבלי להבין באמת למה אנחנו נכנסים.

FOMO יכול לגרום לנו לפעול על פי גחמה. במקום להקדיש את הזמן לחשוב על הדברים, אנו עשויים לקבל החלטות מהירות רק כי איננו רוצים להרגיש מחוץ למשחק. זה גם נקרא להיות אימפולסיבי. זה כמו לקנות פסק-זמן בקופה רק בגלל שהוא שם, גם אם לא תכננתם לחטוף איזה חטיף שוקולד.

 

ויש גם את “מנטליות העדר”. הרעיון הוא שאם כולם עושים משהו, זה חייב להיות הדבר הנכון לעשות. בעולם ההשקעות, זה יכול להוביל אנשים לשפוך את כספם לנכס הטרנדי האחרון, גם אם זה לא מתאים לתוכנית ההשקעה האישית שלהם. זה כמו שכולם רצים לכיוון אחד ואתה רץ איתם, גם אם אתה לא יודע למה ולאן הם רצים.

מעקב וחיקוי אחר הפעולות שכולם עושים יכול להוביל לכמה מלכודות גדולות. בתור התחלה, אם כולם קונים השקעה מסוימת, המחיר שלה עשוי להיות גבוה מאוד. אז אתה יכול בסופו של דבר לקנות במחירי שיא, מה שאומר שאתה משלם יותר ממה שאתה צריך, יותר ממחיר השוק. ואז יש את הסיכון של מינוף יתר, שזו דרך יפה לומר כאשר לווים יותר מדי כסף להשקעה ואם דברים משתבשים במהלך הדרך, אתה נשאר עם חוב גדול. לבסוף, כניסה להשקעה מבלי לעשות שיעורי בית פירושה שאתה לוקח סיכון מבלי לדעת באמת מה עומד על כף המאזניים, וההפסד יכול להיות צורב.

 

אם נסכם את השפעת ה-fomo על כסף והשקעות, ניתן לומר כי למרות שזה טבעי לרצות להיות חלק ממה שכולם עושים, לתת ל-fomo להוביל אותך בבחירות ההשקעה שלך עשוי יכול להוביל אותך לסיטואציות בעייתיות בהשקעות. תמיד עדיף לקחת נשימה עמוקה (דרך האף לא לשכוח), לעשות את המחקר שלך ולקבל החלטות שמתאימות למטרות ולמצב האישי שלך.

דוגמאות ל-FOMO מהשנים האחרונות

כשאנחנו מדברים על FOMO בהשקעות, זה לא רק בתיאוריה; אירועים אמיתיים שהתרחשו בעולם הפיננסי מראים עד כמה התחושה הזו יכולה להיות חזקה. הבה נבחן כמה דוגמאות בולטות מהתקופה האחרונה.

דוגמא מצויינת שאפשר להתחיל ממנה היא פרשת GameStop. בתחילת 2021 קרה משהו מטורף בבורסה בניו-יורק (NYSE). המניה של חברת GameStop, שהייתה חנות שבה אנשים נהגו לקנות משחקי וידאו, עפה לשמיים תוך מספר ימים בודדים (היא עלתה במאות אחוזים בתוך פחות מחודש). אבל זה לא היה בגלל שהחברה התחילה פתאום להצליח בצורה יוצאת דופן. במקום זאת, קבוצה של אנשים בפורום מקוון בשם Reddit החליטה לקנות הרבה מניות של GameStop. הם קראו תיגר על משקיעים גדולים שהימרו נגד החברה. ככל שהצטרפו עוד ועוד אנשים, המחיר עלה ועלה. 

הרשתות החברתיות גדשו בסיפורים על אנשים רגילים שמרוויחים המון כסף, ורבים אחרים קפצו פנימה, מחשש שהם יפסידו את האקשן. אבל מחירי המניות לא רק עולים לנצח. כשהטירוף של GameStop החל להרגע, רבים מהמצטרפים החדשים מצאו את עצמם עם הפסדים כבדים מכיוון שהם קנו כשהמחיר היה סופר גבוה.

דוגמא נוספת שכדאי לציין בהקשר הזה, היא עולם מטבעות קריפטו, כמו ביטקוין ודוג’קוין. מטבעות הקריפטו הללו ראו תנודות מסיביות במחיר כאשר, לעתים קרובות, התנודות הללו מונעות על ידי טרנדים ושיח ער במדיה החברתית, ציוצים של ידוענים או חדשות ויראליות. לדוגמה, כאשר יזם מפורסם מצייץ על מטבע קריפטו מסוים, המחיר שלו עלול לעלות. אנשים רבים, במיוחד המשקיעים היותר צעירים ביננו, ממהרים לקנות, מתוך מחשבה שהם יחמיצו הזדמנות פז. אבל מטבעות קריפטוגרפיים יכולים להיות בלתי צפויים. מחירים שעולים במהירות יכולים לרדת באותה מהירות, ולהשאיר את אלו שקנו בשיא עם הפסדים כבדים.

שתי הדוגמאות הללו מראות כיצד FOMO יכול להוביל להתעניינות אדירה בעולמות הכסף וההשקעות. אבל הם גם מדגישים ומוכיחים את הסיכונים הרבים שיש בפעולות על בסיס FOMO.
כאשר החלטות מונעות על ידי הפחד מהחמצה, במקום מחשבה ומחקר רציניים, רכבת ההרים הפיננסית יכולה להיות די אינטנסיבית.

איך fomo משפיע בהשקעות
גיימסטופ - איך fomo משפיע על השקעות (מתוך אתר yahoo! finance)

איך להתמודד עם FOMO בהשקעות

כולנו שמענו את המשפט “תחשוב פעמיים לפני שאתה עושה”. המשפט הזה נכון במיוחד כשמדובר בהשקעות. בעוד שהבאזז וההתרגשות של השקעה מגמתית יכולים להיות מפתים, חשוב שתהיה לכם תכנית מסודרת בכדי להימנע מהשפעות ה-FOMO. אז איך ניתן לוודא שאתם עושים את הדבר הנכון בהשקעות ולא נגררים אחרי רגש ה-FOMO?

קודם כל, תעשו עבודת הכנה מסודרת. בדיוק כמו שלא הייתם קונים טלפון בלי לבדוק את המחיר, התכונות ומה אנשים אחרים חושבים עליו, אל תיכנסו להשקעה בלי להבין אותה. השקעה מושכלת נעשית אחרי שאתם עושים תהליך מסודר של לימוד ומחקר, התייעצות עם גורמים מקצועיים והבנת הסיכונים הכרוכים בהשקעה. ידע הוא כוח, וככל שתדעו יותר (עד גבול מסוים כמובן), כך תקבלו החלטות טובות יותר. 

לאחר מכן, תגדירו מטרות ברורות. תשאלו את עצמכם: למה אני משקיע? אולי אתם חוסכים ללימודים, אולי לקנות רכב או סתם רוצים להגדיל את ההון לאורך זמן. אם אתם יודעים למה אתם מכוונים, אתם יכולים לבחור השקעות התואמות את היעדים והזמן שלכם. זה כמו להשתמש במפה (או ב-waze) כדי לוודא שאתם מתקדמים בכיוון הנכון.

שיטה נוספת שיכולה לסייע מאוד בנושא היא הימנעות מקבלת החלטות מהירות. אם אתם שומעים על טרנד השקעות חדש וחם, אל תמהרו. קחו רגע לנשום, לחשוב ולחקור. זכרו, הזדמנויות טובות אמיתיות לא ייעלמו במהירות הבזק. קשה להפריז בחשיבות הנושא, קחו את הזמן ואל תתפתו לעסקאות מפוקפקות!

דרך נוספת להתמודד עם FOMO היא גיוון השקעות. כאשר אתם דואגים לגיוון ההשקעות שלכם, אתם מפחיתים את הסיכון להפסדים משמעותיים, גם אם השקעה אחת מתיק ההשקעות שלכם תופסת כיוון שלילי.

לבסוף, אל תתביישו לבקש עזרה. בדיוק כמו שהייתם מתייעצים עם מאמן לספורט או עורך דין, תשקלו לבקש עצה ממומחים פיננסיים או יועצים אמינים. הם יכולים להציע הדרכה, לענות על שאלות ולעזור לכם לעשות בחירות מושכלות ונכונות עבורכם.

בסופו של דבר, בעוד ש-FOMO יכול להיות רגש עוצמתי, עם האסטרטגיות הנכונות ועם חשיבה רגועה , אתם יכולים לנווט בעולם ההשקעות בביטחון ובתבונה.

באנר הרשמה לאתר לרוחב

רוצה לקבל עדכונים מאינבסטלי?

לקבלת מידע על השקעות, קורסים, ליווי משקיעים, פוסטים חדשים ועוד, מלאו את הפרטים:

סיכום

יאללה, חפרנו מספיק!

FOMO, או התחושה המטרידה הזו של “פחד להחמיץ”, זה לא רק החשש לפספס את האקשן או להבין על מה כולם מדברים. ה-FOMO מתגנב גם לעולם הכסף וההשקעות. כשאנחנו רואים אחרים משקיעים ומספרים לכולם על הצלחות אדירות בטרנד ההשקעות האחרון, זה ממש מפתה לרצות להיות חלק מהחברה ולהרוויח בגדול. אבל זכרו, לעשות כל מה שאחרים עושים רק בגלל שכביכול כולם עושים את זה ומרוויחים, יכול לפעמים להוביל למבוי סתום.

השקעה היא לא אפס או אחד, אין השקעה שמתאימה לכולם. מה שמתאים לחבר שלך או לגורם המשפיע שאתם עוקבים אחריו, אולי לא יעבוד בשבילכם. זה כמו לבחור זוג נעליים; אתם צריכים למצוא את הזוג שמתאים לסגנון ולסטייל שלכם.

אז, לפני שאתם קופצים ל”דבר הגדול” הבא, קחו רגע. ערכו את המחקר שלכם, הציבו יעדים ברורים, דברו עם מישהו שיודע דבר או שניים על כספים. ואם אי פעם תרגישו שרגש ה-FOMO מנסה לחדור פנימה, קחו נשימה עמוקה וזכרו: בחירות חכמות היום יכולות להוביל לרווחים גדולים מחר.

בסופו של דבר, הכל עניין של להיות בעניינים, להישאר עיקבי עם המטרות שלך ולקבל החלטות שמרגישות לך נכון.

השקעה מהנה, וזכרו ליהנות מהדרך!

פוסטים נוספים באתר אינבסטלי
Share this article:

1 Comment

  • 20 טעויות נפוצות של משקיעים שכדאי להימנע מהן - אינבסטלי
    18/01/2024

    […] לא רצויות בעולם ההשקעות. רגשות כמו פחד, תאוות בצע או “פומו”, עלולים לערפל את שיקול הדעת שלנו ולמנוע מאיתנו לקבל […]

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.