מטבעות קריפטו עובדות חשובות

מטבעות קריפטו – 20 נושאים שחשוב לדעת

מטבעות דיגיטליים, או באנגלית Cryptocurrencies הם נכסים שיש הרואים בהם את “הדבר הגדול הבא” ויש הרואים בהם תרמית. מבלי לנקוט בצד זה או אחר, אין ספק שמדובר במוצר מרתק ובעל פוטנציאל משמעותי בתחום ההשקעות. 
בפוסט זה נסקור את הדברים שחשוב להכיר לכל מי שחושב לסחור במטבעות קריפטו.

קריאה מהנה!

תוכן עניינים

מטבעות קריפטו
באנר מחפשים השקעות לרוחב

מחפשים השקעות מצויינות?

לקבלת הזדמנויות השקעה ומידע נוסף, מלאו את הפרטים:

ביטקוין הוא המלך

מטבע ביטקוין (BTC) היה מטבע הקריפטו הראשון, שנוצר על ידי אדם (או קבוצת אנשים) תחת השם הבדוי Satoshi Nakamoto בשנת 2009. הפרסום של סאטושי בשנת 2009 היווה את יריית הפתיחה לשימוש במטבעות קריפטוגרפיים ולמעשה פרץ את הדרך עבור עשרות אלפי מטבעות קריפטו אחרים שנוצרו אחריו.

טכנולוגיה דיגיטלית מבוזרת

מטבעות קריפטוגרפיים הם מטבעות דיגיטליים (או וירטואליים) המתבססים על טכנולוגיית צופן מתקדמת (קריפטוגרפיה)  בכדי לתמוך בביצוע עסקאות מאובטחות. ניהול הטרנזקציות (תנועות) של המטבעות מתבצע ע”י שימוש בטכנולוגיה מבוזרת הנקראת בלוקצ’יין (Blockchain). הבלוקצ’יין הוא למעשה יומן רישום של כל העברות הכספים שבוצעו במטבע הספציפי, כאשר כל מטבע מתבסס על בלוקצ’יין אחר.

שוק מגוון מאוד

ישנם עשרות אלפי מטבעות קריפטוגרפיים זמינים, כל אחד עם תכונות ייחודיות, ייעוד ופונקציונליות שונה.
נכון לספטמבר 2023, להלן המטבעות המובילים (לא כולל BTC) עפ”י שווי שוק:

Ethereum (ETH)

Tether (USDT)

BNB (BNB)

XRP (XRP)

Cardano (ADA)

Solana (SOL)

Terra (LUNA)

Avalanche (AVAX)

Dogecoin (DOGE)

לרשימה עדכנית, הכנסו לאתר coinmarketcap.

השקעות וספקולציות

ישנם אנשים רבים הרואים במטבעות קריפטו הזדמנויות השקעה. עם זאת, חשוב לזכור כי הערך של מטבעות קריפטו יכול להיות תנודתי מאוד, מה שמוביל לתשואות גבוהות פוטנציאליות אך גם לסיכונים משמעותיים.

ארנקים (wallets)

מטבעות קריפטוגרפיים מאוחסנים בארנקים דיגיטליים, שיכולים להיות מבוססי תוכנה (אתרי אינטרנט או אפליקציות) או מבוססי חומרה (מכשירים פיזיים). ארנקים אלו משמשים לשליחה, קבלה וניהול של קריפטו. חשוב לעקוב אחר הארנקים בהם אתם עושים שימוש משום שיש להם נטייה להיפרץ אחת לתקופה ובכך אפשר חלילה לאבד גם את כל הכסף שיש לך בארנק.

מפתחות ציבוריים ופרטיים

בכדי לבצע עסקאות קריפטו יש צורך בשימוש במפתחות צופן ציבוריים ופרטיים. מפתחות צופן ציבוריים דומים לכתובת והם ידועים לכולם, לעומת זאת, מפתחות צופן פרטיים הם כמו סיסמה המעניקה גישה למטבע הקריפטו שלך.

אבטחה והונאות

תחום הקריפטו היה ועדיין הינו יעד להונאות ופריצות בשל אופיו הדיגיטלי (שילוב מסוכן של “חנונים” וכסף). חשוב מאוד להקפיד על נהלי אבטחה חזקים, כגון: שימוש בסיסמאות מורכבות, הפעלת אימות דו-שלבי (2FA) ונקיטת זהירות מפני התקפות פישינג.

רגולציה וחוקיות

הרגולציה של מטבעות קריפטוגרפיים משתנה ממדינה למדינה. חלק מהגופים הפיננסים המובילים ומדינות העולם מאמצות מטבעות קריפטו, בעוד שאחרות הטילו הגבלות או איסורים על עצם השימוש בהם. כמו כן, רגולוציה בנושא מטבעות קריפטו עשויה להשתנות במהירות. חשוב לוודא שאתה מעודכן לגבי המצב המשפטי של מטבעות הקריפטו בעולם בכלל ובישראל בפרט.

שימוש במטבעות

למטבעות דיגיטליים יש מגוון רחב של שימושים בנוסף להיותם כלי להשקעות. בין היתר, אנשים עושים שימוש במטבעות לטובת העברת כספים בין מדינות (לעיתים תוך עקיפת סנקציות), העברות כספים בתוך מדינות, מימוש של חוזים חכמים, שימוש ביישומים מבוזרים (DApps) ועוד.

השפעות על הסביבה

מטבעות קריפטוגרפיים מסוימים, כמו ביטקוין, משתמשים במנגנוני הוכחת עבודה (Proof of Work) זוללי אנרגיה, מה שבהחלט יכול להויבל לחששות לגבי ההשפעה הסביבתית שלהם. עם זאת, ישנם כיום גם מטבעות העושים שימוש יעיל יותר מבחינה אנרגטית במנגנוני אימות וקונצנזוס מתקדמים.

תחושות ורגשות בשוק הקריפטו (Market Sentiment)

שווי הקריפטו יכול להיות מושפעים מסנטימנט השוק, מחדשות גלובליות ואף מפרסומים במדיות החברתיות. FOMO (פחד מהחמצה) ו-FUD (פחד, אי ודאות, ספק) יכולים להשפיע על התנהגות המשקיעים.

תנודתיות

מחירי מטבעות קריפטו יכולים להיות תנודתיים באופן קיצוני תוך תקופות קצרות. המשמעות הנובעת מכך היא שאפשר להרוויח המון תוך זמן קצר, אך באותה מידה אפשר גם להפסיד בגדול. קחו זאת בחשבון כאשר הינכם פועלים בשוק.

ידע באינטרנט

בשל המורכבות הרבה של הנושא, חשוב מאוד ללמוד בעצמך ולהכיר את הנושא, לפני ביצוע השקעה. ישנם מקורות מידע רבים, גם בעברית, באינטרנט. קרא אותם ולמד את הנושא לפני שאתם מתחילים להשקיע.

למידע נוסף, עבור לדף השקעות קריפטו באינבסטלי.

כדאיות לטווח ארוך

בעוד שמטבעות קריפטו צברו פופולריות מאז יצאו לאוויר העולם, אי שם בשנת 2009, עצם השימוש בהם וכדאיות השימוש בהם לטווח ארוך והשילוב שלהם במערכות פיננסיות קיימות, הוא נושא שנוי במחלוקת מזה תקופה ארוכה.

הנפקות מטבעות קריפטו (ICOs)

ICOs היו שיטת גיוס כספים פופולרית עד לפני כמה שנים, אך הם עמדו בפני בדיקה רגולטורית עקב הונאות פוטנציאליות והיעדר הגנה על משקיעים. מאז התפתחו גם הצעות טוקנים אבטחה (STOs) כחלופה מוסדרת יותר.

 

משמעויות מס 

עסקאות במטבעות קריפטו עשויות להיות כפופות למיסוי בתחומי שיפוט מסוימים. חשוב להבין את השלכות המס של קנייה, מכירה ושימוש במטבעות קריפטוגרפיים. הנושא בישראל עדיין נמצא בתחילתו ויש אף בנקים אשר אוסרים על העברות כסף לצורך מסחר במטבעות קריפטו. לפרטים נוספים ניתן לקרוא באתר שטיינמץ עמינח ושות’.

 

גיבוי של מטבעות קריפטו

יש לנושא הגיבוי 2 משמעויות שצריך להכיר:

א. אין גורם אחד (כמו ממשלה) שעומד מאחורי המטבע ויכול להמיר נכסים פיזים או אחרים במקרה הצורך. ההיצע והביקוש הם אלו שקובעים את מחיר המטבע.

ב. מכיוון שמטבע קריפטו הוא נכס דיגיטלי ואין לו משמעות פיזית, הרי שאם מאבדים את הסיסמא (או מפתח הצופן הפרטי) זה כמו לאבד כסף מזומן. לכן, חשוב מאוד לגבות ולשמור על המפתחות הללו (כמובן, לעשות זאת בצורה אחראית ונכונה).

 

עומס ברשת

ביקוש גבוה למטבעות קריפטו ספציפייםעלול להוביל לעומס ברשת ולעמלות עסקה גבוהות יותר. זה יכול להשפיע על מהירות ועלות העסקאות.

בורסה מרכזית לעומת מבוזרת

בורסה יכולה להיות ריכוזית (מופעלת על ידי חברה) או מבוזרת (העברות בין אנשים פרטיים). לכל אחד יתרונות וסיכונים משלו, כולל נושאים הקשורים לאבטחה ושמירה על ערך הנכס.

 

מחקר השקעות

אם אתה שוקל להשקיע במטבעות קריפטו, חשוב מאוד להבין ולהעמיק את הידע במטבע הספציפי (זאת כמו בכל השקעה אחרת). חשוב לקרוא וללמוד על הטכנולוגיה, הצוות מאחורי הפרויקט (חשוב ביותר), היכן עושים שימוש במטבע ומהו הביקוש בשוק.

 

סיכום

תחום מטבעות הקריפטו הוא תחום מרתק הגלום בו פוטנציאל משמעותי לשנים הבאות. עם זאת, רגולוציה חלקית ושונה בין מדינות, סוגיות אבטחה משמעותיות ושימוש ע”י גורמים שליליים במטבעות, מעלה את רמת אי-הוודאות בתחום.

כמו בכל השקעה אחרת, הקפידו לקרוא, ללמוד ולהתייעץ עם מומחים לפני ביצוע כל השקעה בתחום.

שיהיה בהצלחה!

מטבעות קריפטו - עובדות שחשוב להכיר
מידע נוסף בנושא הקריפטו באתר אינבסטלי
Share this article:

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.