חברת השקעות

חברת השקעות – איך בוחרים חברה מתאימה לך?

חברת השקעות היא השותף שלך לתקופה שיכולה להיות ארוכה ויש לה השפעה עצומה על גורל הכסף שלך, לכן, חשוב מאוד לדעת מהו התהליך הנכון שצריך לבצע בכדי לבחור חברת השקעות.

בפוסט זה נפרט את התהליך הנכון שיש לבצע לפני בחירת חברת השקעות ומהם השיקולים בתהליך הבחירה.

קריאה מהנה ומלמדת.

ניווט מהיר

איך בוחרים חברת השקעות

אז כבר הגענו למסקנה שאנחנו רוצים להשקיע, אבל אנחנו לא בטוחים איך נכון לעשות זאת.

תמיד יש חשש כלשהו שמלווה אותנו, האם אנחנו יכולים להשקיע לבד? האם להיעזר במומחים? באיזה מומחים להיעזר? איך נבחר את חברת ההשקעות שאיתה נשקיע? איך נוודא שלא “יעקצו” אותנו? איך נשיג את התשואה הטובה ביותר על הכסף שלנו? ועוד שאלות רבות שמלוות את כל מי שמעוניין לבצע השקעה.

חשוב לזכור כי בהשקעות “אין נכון ולא נכון”, אין חובה להשקיע במשהו שאנשים רבים חושבים שחייבים להשקיע בו, כגון: נדל”ן בארה”ב או קריפטו, אך גם ההפך הוא נכון, לא חייבים להשקיע בהשקעה שאינה נראית לנו או שאנחנו לא מבינים אותה.

בכדי לסייע לכם לקבל את ההחלטה הנכונה, מומלץ לקרוא את המשך הפוסט.

באנר מחפשים השקעות לרוחב

מחפשים השקעות מצויינות?

לקבלת הזדמנויות השקעה ומידע נוסף, מלאו את הפרטים:

מה עושים לפני שנכנסים להשקעה

מיפוי ההון הפנוי להשקעה

השלב הראשון בבחירת חברת השקעות, עוד לפני שבכלל מגיעים לבחינת אפשרויות ההשקעה, הוא בחינת הצורך שלנו. למעשה, השקעה היא הדרך שבה אנחנו נותנים לכסף שלנו לעבוד, אבל בשביל שנוכל לעשות את זה אנחנו צריכים כסף זמין (למעט מינוף שנתייחס אליו בהמשך).

בכדי שנוכל לדעת כמה כסף פנוי יש לנו להשקעה, אנחנו צריכים לעשות מיפוי של ההון הקיים ברשותנו. יש דרכים רבות לעשות את תהליך המיפוי, בהקשר לכך מומלץ לפנות למומחים שמסייעים ביעוץ פיננסי.

הגדרת מטרה להשקעה

קיימת חשיבות רבה להבין עם עצמנו מהי מטרת ההשקעה. הגדרת המטרה מסייעת לנו להישאר ממוקדים ומאפשרת לנו לבחון לעומק את התשואה הצפויה ויחד איתה גם רמת הסיכון שנוכל לקחת בהשקעה עצמה. יתרון נוסף בהגדרת מטרה להשקעה הוא היכולת לדעת אם מתאימה לנו האפשרות אם לספוג הפסדים ולכך יש השפעה רבה על בחירת חברת השקעות.

השקעה בעליית ערך או בנכס מניב

נושא חשוב שעלינו להחליט לגביו לפני שאנחנו מבצעים את ההשקעה הוא סוגיית עליית הערך לעומת תזרים מזומנים. לרוב ניתן לבחון השקעה עפ”י הערך שהיא מספקת לנו:

עליית ערך – השקעה מסוג זה היא השקעה אשר אנו מעריכים כי שווי הנכס בו נשקיע או אותו נרכוש, יעלה עם הזמן. התפיסה הזו נכונה לכל סוגי ההשקעות, אם בנדל”ן שאנו מצפים לעליית ערך הדירה להשקעה שאנו מעוניינים לקנות ואם בשוק ההון ששווי המניה צפוי לעלות.

תזרים מזומנים – השקעה מסוג זה היא השקעה שמכוונת ליצירת תזרים מזומנים אשר נוכל להנות ממנו באופן שוטף על פני תקופת ההשקעה. כאשר בוחנים נכס מניב בנדל”ן מתייחסים לנכס המניב לרוב שכר דירה שוטף. ניתן להתייחס לתשלומי דיבידנד כהכנסה שוטפת מנכס. כמובן שאי אפשר להבטיח תשלומי דיבידנד ועם זאת קיימות חברות וקרנות רבות המספקות תשלום שוטף בדמות דיבידנד שניתן בהחלט להתייחס אליו כהשקעה לצורך יצירת תזרים מזומנים.

 

 

הגדרת סכום הכסף להשקעה

רק אחרי שביצענו את המיפוי אנחנו יכולים לגשת לשלב הבא והוא הגדרת סכום הכסף שנרצה להשקיע והמועד שבו נרצה לקבל את הכסף בחזרה אלינו. סכום הכסף אותו נרצה להשקיע הוא נגזרת של ההון הפנוי לנו לצורך השקעה, בין אם מדובר בכל הסכום או בחלק מהסכום, יש להגדיר לעצמנו כמה נרצה להשקיע. כאשר אנו בוחנים חברת השקעות, אחד הפרמטרים המרכזיים הוא סכום הכסף שהחברה מגדירה כמינימום השקעה, לכן חשוב היטב לבדוק את הנתון הזה כאשר בוחנים את החברה.

פרק הזמן להשקעה

כפי שראינו, הגדרת סכום הכסף איננה מספיקה ואינה עומדת בפני עצמה, חייבים להגדיר במקביל להגדרת סכום הכסף גם את המועד שבו נצטרך את הכסף.

כמובן שיש הבדל תהומי בין השקעה למספר שבועות לבין השקעה למספר שנים, קיימים אפיקי השקעה שבהם התנודתיות גבוהה (ראו לדוגמא את התנודתיות בשוק הקריפטו) ולא ניתן להבטיח שנקבל את התשואה שאנחנו מתכננים לקבל.

רמת הסיכון ופיזור הסיכונים

רמת הסיכון שנהיה מוכנים לקחת בהשקעה היא פרמטר קריטי בבחירת אפיק ההשקעה שבו נרצה להשקיע את כספנו. רמת הסיכון היא ביטוי למה שאנחנו מוכנים להפסיד, בין אם חומרית ובין אם רגשית. רוב האנשים הם שונאי סיכון כאשר שנאת הסיכון באה לידי ביטוי הרבה פעמים בפחד מהתחושה של ההפסד עצמו ובחששות שנלווים לכך. לכן, הכרחי שנדע היטב מהי רמת הסיכון שנהיה מוכנים לקחת אל מול מטרות ההשקעה הספציפית ומצבנו הפיננסי הכללי.

החשיבות של פיזור הסיכונים (Diversification) ידועה והוכחה כבר לפני שנים רבות. הרעיון מאחורי הטכניקה של פיזור השקעות הוא צמצום הסיכוי להפסד. על ידי פיזור השקעות על פני נכסים שונים, באפיקי השקעה שונים או אפילו באותו אפיק השקעה ניתן לצמצם מאוד את הסיכוי לחוות הפסדים משמעותיים.

יתרונות בתיק השקעות מפוזר:

  • צמצום הסיכון הכללי על פני כלל התיק
  • מגדיל באופן פוטנציאלי את שיעור התשואה מותאם הסיכון למשקיע
  • מגדיל את הסיכוי להרוויח ע”י חשיפה למגוון רחב יותר של השקעות
  • שומר על ההון, חשוב בעיקר אם אנחנו כבר בגמלאות
  • זה נחמד להכיר סוגי השקעות והזדמנויות להשקעה חדשות

חסרונות בתיק השקעות מפוזר:

  • יכול להוביל לתשואות נמוכות יותר בכל התיק כולו
  • עלול לגרום לנו להשקיע יותר זמן בניהול ההשקעה
  • אנחנו עשויים לשלם יותר עמלות בגלל ריבוי אפיקי ההשקעה
  • פיזור אינו מבטל לגמרי את הסיכון הקיים בהשקעות שנבחרו
  • עשוי דווקא לגרום לתחושת חוסר מיקוד בהשקעות
חשוב לדעת לבחור חברת השקעות
חשוב לדעת לבחור חברת השקעות

בחירת אפיקי השקעה

סוגי השקעות

אחרי שהגדרנו לעצמנו מהו ההון הפנוי להשקעה, הגדרנו את מטרת ההשקעה, הבנו מהו סכום הכסף שנרצה להשקיע, קבענו את המועד שבו נרצה לקבל את הכסף, הבנו מהי רמת הסיכון שנהיה מוכנים לקחת והחלטנו איך לפזר את הסיכון, השלב הבא הוא לבחור את אפיק ההשקעה המתאים לנו (לאפיקי ההשקעה השונים – הפניה לדף באתר).

ישנם סוגים רבים ומגוונים של אפשרויות השקעה, עם זאת, ניתן לחלק את סוגי ההשקעות לכמה קטגוריות מרכזיות:

שוק ההון – ללא ספק המקום בו נמצא הלב הפועם של הכלכלה העולמית הוא שוק ההון. קלאסיקה. שוק ההון הוא המקום שבו נפגשים אנשים שמוכרים ואנשים שקונים, לרוב אלו ניירות ערך ומכשירים פיננסים נוספים. שוק ההון הוא המרכיב מרכזי בכלכלה העולמית והחופשית (לפרטים נוספים על שוק ההון הישראלי מומלץ לבקר באתר הבורסה לניירות ערך).

השקעות אלטרנטיביות – השקעה אלטרנטיבית היא השקעה שמתבצעת מחוץ לשוק ההון (למרות שהתחום הזה כולל את כל סוגי ההשקעות שאינן בשוק ההון, מקובל להתייחס לנדל”ן בנפרד).

נדל”ן – יש כאלו שקוראים לה “מלכת ההשקעות”, השקעה בנדל”ן קיימת כבר אלפי שנים (עסקאות נדל”ן מוזכרת כבר בתנ”ך). זה לא במקרה שרוב האנשים העשירים בעולם עשו את הונם מנדל”ן או שיש להם השקעות בנדל”ן. נדל”ן מאפשר מגוון רחב של השקעות, החל מהשקעות שיש בהן מרכיב משמעותי של עליית ערך ועד לנדל”ן מניב, עסקאות קומבינציה ועוד. השקעה בנדל”ן אפשרית בכל מקום בעולם, בין אם אלו השקעות נדל”ן בארה”ב, השקעה בקרקעות בארה”ב או השקעות נדל”ן בישראל, נדל”ן באנגליה , נדל”ן ביוון או קרקעות בישראל – הכל אפשרי וניתן למימוש.

 

 

איך מתקדמים לבחירת חברת השקעות?

אז אחרי שהגדרנו לעצמנו את כל הפרמטרים המרכזיים להשקעה עלינו לבחור אם ברצוננו להשקיע באופן עצמאי או דרך חברה. השקעה באופן עצמאי היא בהחלט אפשרית וגם מומלצת בתרחישים מסוימים, אולם בפוסט זה נתרכז בהשקעה דרך חברה. לחברות המספקות קורסים והכשרות בנושא השקעות באופן עצמאי.

המשמעות של השקעה דרך חברת השקעות היא שאנחנו מוסרים את הכסף שלנו לגורם צד ג’ אשר מנהל את הכסף שלנו או מלווה אותנו בתהליך ההשקעה, זאת כתלות בסוג ההשקעה.

לפני שאנחנו מוסרים את הכסף שלנו לגורם צד ג’, חובה עלינו לבדוק היטב את הפרמטרים הבאים:

אמינות – זהו כנראה הפרמטר החשוב ביותר שצריך לבחון כאשר מחפשים חברה להשקעה. יש לבדוק ביקורות שאנשים שהשקיעו בחברה מפרסמים (ברשתות החברתיות או באתרים המתמחים בכך), יש להבין היטב מה עושה החברה, כיצד היא מתנהלת גם מול לקוחות אחרים וגם מול ספקים.

שקיפות – השקיפות בעבודת החברה היא חשובה ביותר, אם השקיפות איננה מלאה אז סיכוי טוב שיש לחברה מה להסתיר. החברה צריכה להיות שקופה ללקוחותיה בכדי שאלו יוכלו להבין בדיוק מה נעשה עם הכסף שלהם, לדעת מהם תנאי השוק בו מתנהלת ההשקעה ולנהל את הסיכון (אם באופן עצמאי ואם בסיוע החברה).

תשואות – יש כאלו המקדשים את התשואות, החברה שמשיאה את התשואות הגבוהות ביותר היא החברה אותה יבחרו. אנו טוענים כי התשואה על ההשקעה איננה יכולה לקבוע בעצמה את כדאיות  ההשקעה בחברה מסוימת. תשואה יכולה להיות תוצר של משתנים ופעולות רבות שמבצעת החברה, קיימים לא מעט מקרים בהם חברות “משחקות” עם המספרים ומבצעים מניפולציות על אחוזי התשואה.

הון עצמי של החברה – בפרוייקטי השקעה שונים, בעיקר בעולם הנדל”ן, מקובל שהחברה שמנהלת את ההשקעה, משקיעה גם בעצמה במיזמים אותם היא מנהלת. מומלץ לוודא שהחברה משקיעה הון עצמי בפרויקט כאשר בד”כ ההון המושקע של החברה עומד על 10% משווי ההשקעה הכוללת.

למען הנוחות הכנו טבלה המסכמת את היתרונות והחסרונות של אפיקי ההשקעה המרכזיים:

 

נדל”ן בישראל

נדל”ן בארה”ב / חו”ל

שוק ההון

הון עצמי הנדרש להשקעה

גבוה יחסית

בינוני

נמוך

אפשרות לפיזור סיכונים

נמוך

בינוני

גבוה

רמת המעורבות במהלך ההשקעה

גבוה

גבוה

נמוכה

רמת נזילות

נמוך

נמוך

גבוה

תנודתיות ההשקעה

נמוכה

נמוכה

גבוהה

עמלות

גבוהות

גבוהות

נמוכות

מינוף

נגיש לכולם

חלקי

למתקדמים

מיסוי

קיימות הטבות

קיים מס ירושה

קיים מס ירושה

אפשרות לתזרים מזומנים

תשואות נמוכות

תשואות גבוהות יחסית

מבוסס דיבידנדים

סיכון*

נמוך

בינוני

גבוה

תקופת השקעה

ארוך

בינוני

משתנה

* כתלות במשך ההשקעה

 

סיכום

השקעה היא אינדבידואלית ולכל אחד ואחת מאיתנו מתאימה רמת סיכון שונה, כמות ההון המושקע שונה מאיש לרעהו, תקופת ההשקעה משתנה ועוד פרמטרים רבים אחרים.

לכן, אין השקעה שהיא חובה ואין השקעה שאסור לעשות. תמיד נכון לבדוק ולוודא שאנחנו מבינים את ההשקעה, את הפרויקט, את הסיכונים ואת הסיכויים.

אנחנו גם צריכים לשאול את עצמנו האם מתאים לנו להשקיע בעצמנו או שנכון לנו יותר להשקיע דרך חברה. השקעה עצמאית יכולה להיות מהנה ומתגמלת אך במקרים אחרים היא יכולה להיות גם מלחיצה (לפעמים מאוד מלחיצה) וגם להוביל להפסד כספי לא עלינו..

ותזכרו, הבריאות היא מעל לכל, אז אם יש השקעה שגורמת לכם ללחץ נפשי, נדודי שינה וחרדות למיניהן, אז עדיף להימנע ממנה. העולם הכסף וההשקעות מספיק רחב בשביל שכל אחד מאיתנו יוכל למצוא את ההשקעה המתאימה לו.

ב ה צ ל ח ה!

מומלץ לקרוא מידע נוסף אודות חברות השקעות באתר אינבסטלי

יש לכם שאלות נוספות בנושא השקעות?

רוצים לקבל מידע נוסף אודות אפיקי השקעה מעניינים?

מחפשים קורס בנדל”ן? מתעניינים בקריפטו?

רוצים סתם לפרגן 🙂

אתר אינבסטלי כאן בשבילכם!

 

דברו איתנו.

טופס צור קשר
Share this article:

1 Comment

  • 20 טעויות נפוצות של משקיעים שכדאי להימנע מהן - אינבסטלי
    18/01/2024

    […] טיפ: נסו למצוא דילים מסוימים להפחתת עמלות הקנייה והמכירה, או נהלו משא ומתן אל מול בית ההשקעות על מנת לקבל הנחות שכאלו. קראו כאן על איך בכלל בוחרים חברת השקעות נכונה עבורנו. […]

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.