מדד 35

מדד תל אביב 35 (מדד 35) – סקירה

גרף מדד תל אביב 35 בשנה האחרונה

תוכן עניינים

מהו מדד תל אביב 35?

מדד תל אביב 35, הנקרא גם מדד 35 או תא 35, הוא המדד המוביל של הבורסה לניירות ערך בתל אביב, הכולל את 35 המניות של החברות בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסה, בתאריך קביעת המדד. על כל המניות במדד לעמוד בתנאי סף שנקבעים ע”י הבורסה עצמה.

המדד הושק בתחילת שנת 1992 ונקרא במקור מדד “המעוף”, כראשי תיבול של “מכשירים עתידיים ופיננסיים”. בהמשך, מכיוון שהמדד הפך להיות כל כך מרכזי בבורסה בתל אטביב, הוחלט באוקטובר 1999 לשנות את שם המדד למדד 25 וזאת בבכדי למנוע בלבול והטעיה בקרב הציבור.

 

באנר מחפשים השקעות לרוחב

מחפשים השקעות מצויינות?

לקבלת הזדמנויות השקעה ומידע נוסף, מלאו את הפרטים:

בשנת 2015 החלה הבורסה לבחון אפשרות לרפורמה במדדים ובינואר 2016 פורסמה התכנית אשר נכנסה לתוקף החל מחודש פברואר 2017. במסגרת הרפורמה שונה המדד והורחב ל-35 מניות מובילות במקום 25. הוספת עד 10 מניות הפחיתה את החלק היחסי של כל מניה כאשר מדד תא 35 מעניק לכל מניה מקסימום 7% חלק יחסי מתוך המדד כולו (זאת לעומת 10% כפי שהיה במדד תל אביב 25).

יש לציין כי המדד כולל מניות שמחלקות דיבידנד וגם מניות שאינן מחלקות דיבידנד, לכן המדד הוא למעשה מדד משוכלל הכולל את מרכיב הדיבידנד בהנחה שהוא מושקע שוב במניות מתקבל דיבידנד.

 

מהי החשיבות של המדד בבורסה בישראל?

מדד 35 הוא מדד מרכזי בבורסה הישראלית ומהווה אינדיקציה משמעותית להבנת מצב השוק בזמן נתון. מכיוון שמדד זה מכיל את 35 המניות המובילות בשוק הוא מהווה תמצית של המסחר כולו ומאפשר הבנה מהירה של השינויים בשוק.

קיימים מוצרים העוקבים אחר מדד זה ומאפשרים לכל משקיע להצמיד את ערך השקעתו להתנהגות המדד עצמו ולמעשה, להצמיד את השקעתו לביצועים של השוק הכללי. בשל כך, נהנות מניות החברות השייכות למדד זה מעניין גובר של המשקיעים ובכך מיתרון על פני מניות אחרות.

יש רבים הרואים במדד תא 35 כ-“מדד העם”, מכיוון שהוא נחשב סולידי ומורכב מהחברות הגדולות במשק (היו שנים שהמדד ריכז עשרות אחוזים מכלל הפעילות בשוק). קיימים משקיעים רבים אשר בוחרים השקעה במדד זה על פני השקעה במניות ספציפיות מכיוון שהשיטה של השקעה במדדים יכולה להניב תשואה נאה על פני זמן.

הבורסה לניירות ערך תל אביב
מדד תל אביב 35 - הבורסה לניירות ערך (לקוח מאתר www.tase.co.il)

כל כמה זמן משתנה מדד תל אביב 35 ואיך מחשבים אותו?

מדד 35 מורכב מ-35 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה הנמצאות ברשימת מניות במאגר רימון (“רשימת מניות לנגזרים”). מאגר רימון מכיל כ-200 מניות העומדות בפרמטרים כפי שנקבעו ע”י הבורסה. המדד מתעדכן פעמיים בשנה בתום המסחר ביום חמישי הראשון בחודשים פברואר ואוגוסט. משקל המניות במדד נקבע בהתאם ליחס בין שווי השוק של המניה לשווי השוק הכולל של כל המניות המרכיבות את המדד, זאת עד לתקרה של 7%. מניה אשר חלקה היחסי אמור להיות מ-7%, היתרה מחולקת בין שאר החברות בהתאם לחלקן היחסי במדד. הבורסה מעדכנת את ערך המדד בזמן המסחר כל 15 שניות כאשר המשקל היחסי של כל מניה מחושב לפי שווי השוק בטרם נפתח יום המסחר.

כיצד נקבעות המניות המרכיבות את מדד 35?

רשימת המניות המרכיבות את המדד מתעדכנת פעמיים בשנה, בחודש פברואר ובחודש אוגוסט.
הבורסה מחשבת את שווי השוק הממוצע בתום יום המסחר ביום חמישי הראשון לכל חודש כאמור, כאשר החישוב מתבצע כשלושה שבועות לפני מועד העדכון.

תא 35 - הבורסה לניירות ערך תל אביב
מדד תא 35 – הבורסה לניירות ערך בתל אביב

כפי שראינו, כניסה של מניה לתוך מדד תא 35, הופכת את המניה לאטרקטיבית ולכן סביר להניח שהביקוש למניה יעלה, לפיכך, מתקיים תהליך שבו לקראת מועד קביעת הרכב המדד קיימת תכונה בשוק של קניה ומכירה של המניות אשר עשויות להיכנס למדד. מי שיוכל לחזות מראש כניסה של מניה כזו או אחרת למדד, יוכל להרוויח מהפרשי השער אם אלו אכן המניה תיכנס למדד.

קיימים מקרים נוספים בהם מכניסים ומוציאים מניות מהמדד, כגון: מקרים שבהם חברות התמזגו או שינוי בסטטוס מניה הרשומה למסחר בחו”ל.

מדדים דומים בבורסות בעולם

  • Nikkei 225 – מדד זה הנקרא לרוב מדד ניקיי, הוא מדד של הבורסה בטוקיו, המורכב מ-225 מניות של החברות הגדולות בבורסה.
  •  
  • FTSE 100 – מדד זה בשמו המלא הוא Financial Times Stock Exchange 100 הנקרא גם FTSE (“פוצ’י”) הוא מדד מניות של 100 החברות עם שווי השוק הגדול ביותר בבורסה של לונדון.
  •  
  • Nasdaq-100 – מדד הנאסד”ק-100, הידוע בשם מדד נאסד”ק, הוא מדד המורכב ממניות שהונפקו ע”י 100 מהחברות הגדולות הנסחרות בבורסת נאסד”ק. במדד לא נכללות חברות מהתחום הפיננסי.
  •  
  • DAX PERFORMANCE – מדד זה הנקרא DAX (“דאקס”) הוא מדד בבורסה בפרנקפורט גרמניה, המכיל 40 מניות של החברות הגדולות בבורסה.

סרטון קצר של הרשות לניירות ערך המסביר מהו מדד תל אביב 35

ניתן לקרוא מידע נוסף אודות מדד 35 באתר הבורסה בתל-אביב.

אתר אינבסטלי מרכז מידע אודות חברות המספקות שירותים שונים הקשורים בתחום השקעות בשוק ההון.

קריאה מהנה!

Share this article:

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.