מניית פייסבוק

מניית פייסבוק – סקירה

מניית פייסבוק היא בחירה מעניינת.

עד לאחרונה העניקה החברה לבעלי המניות תשואה נפלאה, גידול של עשרות אחוזים על פני מספר שנים. אולם דווקא בתקופה האחרונה ביצועי החברה חלשים מתמיד וגם העתיד נראה לוט בערפל..

להלן סקירה קצרה על החברה, ביצועי המניה ותחזית לעתיד.

תהנו!

ניווט מהיר

רקע

לא ממש צריך להציג את חברת פייסבוק, הנקראת כיום מטא (שם לא ממש מוצלח בעברית…). עם זאת, בכדי להעמיק קצת יותר בחברה והיצועי המניה כדאי להכיר את ההיסטוריה של החברה.

הרשת החברתית הגדולה והמפורסמת בעולם הגיחה לעולם בתחילת שנת 2004, בזמן שבו מארק צוקרברג וחבר מרעיו היו סטודנטים באוניברסיטת הרווארד בארצות הברית.

“הפייסבוק”, כפי שנקראה בזמנו, נועדה לשרת גרסה דיגיטלית של ‘Face Books’ שהיו מופצים בעותק קשיח במחלקות השונות של אוניברסיטת הרווארד. הספרים הללו הכילו תמונות ומידע אישי על הסטודנטים שלמדו באוניברסיטה.

באנר מחפשים השקעות לרוחב

מחפשים השקעות מצויינות?

לקבלת הזדמנויות השקעה ומידע נוסף, מלאו את הפרטים:

בתחילת הדרך הוגבל השירות של Facebook לסטונדטים בהרווארד בלבד, אולם בהמשך התרחבה Facebook והוסיפה גם סטודנטים באוניברסיטאות אחרות בארה”ב ואף מעבר לכך, לכלל האוניברסיטאות ובתי הספר התיכוניים בארה”ב ובקנדה.

רק בשנת 2006 הוחלט לפתוח את האתר לקהל הרחב באינטרנט, ופייסבוק החלה לצבור יותר ויותר משתמשים ברחבי העולם.

במהלך השנים פייסבוק הוסיפה תכנים טקסטואלים שונים ומולטימדיה ואיפשרה שיתוף של תכנים שפורסמו בתוך הרשת בין המשתמשים השונים. בהמשך ניתנה גם האפשרות לפרסם ולשתף תכנים ממקורות חיצוניים לרשת עצמה. כיום זה אולי נראה לנו טבעי אך באותה תקופה זה היה חדשני ולמעשה היווה את תחילתו של גל הרשתות החברתיות שהגיעה לאחר מכן והתחזק מאוד עם המצאת האייפון ומכשירי הסמארטפון שכבשו את העולם במהירות רבה.

הרעיון המרכזי שעמד מאחורי פייסבוק היה ליצור פלטפורמת שיווק איכותית, רחבת היקף ובעיקר בעלת יכולת לספק מידע רלוונטי (“לטרגט” בשפה המקצועית) למשתשים שלה.

הרעיון שהרשת תבצע אופטימזציה לתכנים המפורסמים ותחשוף את הפרסומות רק לגורמים שהסיכוי שלהם ללחוץ על הפרסומת הוא גבוה היה בעל פוטנציאל כספי אדיר, ואת זה ידעו צוקרברג וחבריו.

פרשת קיימברידג’ אנליטיקה

פרשת קיימברידג’ אנליטיקה שנחשפה בשנת 2018, במסגרתה, אפשרה פייסבוק לחברת Data Mining לאסוף נתונים אישיים ממיליוני משתמשים ללא הסכמתם, הוכיחה כי פייסבוק השתמשה במידע על משתמשיה לקדם את מכונת ייצור המזומנים האדירה שלה, ללא מעצורים. אירוע זה, יחד עם דיווחים אחרים על הפרות נתונים, העלו שאלות לגבי המחויבות של פייסבוק להגן על פרטיות המשתמשים שלה. בנוסף, החברה ספגה ביקורת על תפקידה בהפצת פייק ניוז בפלטפורמה שלה ויש שיאמרו שהיא שינתה את העולם מאז ללא הכר, ולמרות כל זאת, פייסבוק נותרה אחת מחברות הטכנולוגיה החזקות והמשפיעות ביותר בעולם.

סרטון המסכם את פרשת קיימברידג' אנליטיקה

ככל שפייסבוק גדלה, כך גם הגיל הממוצע של משתמשיה הלך ועלה. מה שהיה פעם אתר אינטרנט לבני נוער וצעירים הפך יותר ויותר למקום עבור אנשים בכל הגילאים, אבל בעיקר לבני 25 ומעלה. אינסטגרם, Snapchat ו-TikTok הפכו לאפליקציות “המגניבות” החדשות לבני נוער. כדי לשמור על האטרקטיביות של פייסבוק לכל גיל, פייסבוק ביצעה רכישות חכמות בעשור האחרון. היא רכשה את אינסטגרם ב-2012 תמורת מיליארד דולר ואת וואטסאפ ב-2014 תמורת 16 מיליארד דולר (ויש כאלו שיאמרו שהרכישה של ווטסאפ הייתה בכדי לפגוע באופן לא הוגן בתחרות). היא גם רכשה את Oculus תמורת 2 מיליארד דולר ב-2014, וכעת היא מובילה בשוק ה-VR הזול, שצוקרברג רואה בו את השער ל-“metaverse” של פייסבוק.

 

ביצועי מניית פייסבוק

נכון לתחילת שנת 2023, שווי חברת מטא קרוב ל-350 מיליארד דולר. מניית פייסבוק נסחרת בסביבות 135$ והמכפיל שלה הוא כמעט 13, מכפיל שמשקיעים רבים חושבים שהוא נמוך ביחד לפוטנציאל של החברה. מניית פייסבוק צנחה מאז ספטמבר 2021 בקרוב ל-80% אולם בתחילת 2023 עלתה קצת וכיום נסחרת במחיר הנמוך ב-65% ממחיר השיא שלה. מידע נוסף ניתן ללמוד מהדו”ח הכספי האחרון של חברת פייסבוק.

חשוב לציין כי פייסבוק היא עדיין אחת מחברות הפרסום הגדולות בעולם, כאשר ההכנסות שלה בשנה האחרונה היו 120 מיליארד דולר בקירוב, והרווח הנקי עמד על כמעט 29 מיליארד דולר. אכן מכונת מזומנים!

 

ניתוח מניית פייסבוק ע"י Mohnish Pabrai (אחד ממשקיעי הערך הטובים בעולם)

 

שינוי השם למטא

פייסבוק שינתה את שמה למטא באוקטובר 2021 בכדי לתמוך את החזון הגדול של מנכ”ל החברה צוקרברג בנושא המטאוורס, אותו מרחב וירטואלי שכולנו “נעבור” להתקיים בו באופן וירטואלי. על פניו שינוי השם לא תרם לפעילות העיסקית של החברה ולא הצליח להוציא את החברה מהבוץ הוירטואלי בו שקעה בתקופה האחרונה.

מה צופן העתיד למטא

גם כאשר מסתכלים קדימה לעבר השנים הבאות, קיימים סימני שאלה מהותיים הנוגעים ליכולת החברה לחזור לרמת הריווחיות והביצועים המצויינים אותם הציגה בשנים האחרונות. בנוסף לכך, התחרות עם רשתות חברתיות אחרות מתגברת ואפליקציית TikTok מהווה יריב ראוי ומשמעותי שגדל בקצב מעורר השראה ומהווה סכנה ישירה על פעילות פייסבוק.

עם זאת, ראוי להזכיר כי פייסבוק הינה מכונה משומנת, המספקת חיבוריות וקישוריות ל-2 מיליארד משתמשים, נכון לסוף שנת 2022, ואין לה שום כוונה לפנות את קדמת הבמה למתחרות המזנבות בה מאחור.

אז מה יוליד יום? נצטרך להמשיך ולעקוב אחרי החברה וביצועי מניית פייסבוק בשנים הבאות.

לקנות או למכור את מניית פייסבוק?

ישנם כמובן יתרונות וגם חסרונות בהחזקת מניית פייסבוק.

בצד החיובי, כפי שמופיע לעיל, לפייסבוק יש 2 מיליארד משתמשים פעילים בעולם, עם נכסים רבים, מותג חזק ומאזן נקי, מה שהופך אותה להשקעה פוטנציאלית אטרקטיבית לטווח הארוך. בנוסף, לחברה בסיס משתמשים גדול והיא ממשיכה להרחיב ולהגדיל אותו. בצד החיסרון, פייסבוק מסתמכת במידה רבה על הכנסות מפרסומות (קרוב ל-98% מהכנסות החברה מגיעות מפרסום) מה שהופך אותה לפגיעה לשינויים בכלכלה ולשינויים בהרגלי ההוצאות של הצרכנים מרחבי העולם. בנוסף, החברה מתמודדת עם סיכונים פוטנציאליים מתהליכי חקיקה ורגולציה כנגד הניצול של המידע האישי על המשתמשים, זאת לצד תחרות מוגברת מרשתות חברתיות אחרות הפעילות במרחב האינטרנט.

לבסוף, קיים סיכון שפייסבוק תגיע לנקודת שיא מבחינת גידול בכמות המשתמשים ותתקשה לשמור על מעורבות פעילה בחיי משתמשיה.

כפי שאנחנו ממליצים לפני כל קניה או מכירה של מניה, על המשקיעים לשקול היטב את היתרונות והחסרונות של השקעה במניות פייסבוק לפני שהם מקבלים החלטה.

מידע נוסף אודות מניית פייסבוק ניתן לקרוא באתר החברה.

קריאה מהנה!

דוחות כספיים עדכניים של חברת מטא

שוק ההון מעניין אותך?

מעוניין להשקיע במניות פייסבוק וחברות נוספות?

אתר אינבסטלי מרכז מידע אודות חברות המציעות אפשרויות השקעה בשוק ההון.

קריאה מהנה!

פוסטים נוספים באתר
Share this article:

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.