שוק ההון למתחילים

שוק ההון למתחילים

תוכן עניינים

שוק ההון למתחילים – רקע

כמו רבים, בטח שמעתם כבר את המונחים: בורסה, שוק ההון, מניות, אגרות חוב וביטויים רבים אחרים וגם אתם לא כל כך מבינים על מה מדובר. לכן, במאמר “שוק ההון למתחילים” ננסה להסביר ולעשות סדר במונחים בכדי שתוכלו לקרא מידע חדשותי וכתבות מקצועיות בנושא ותוכלו להבין לעומק כיצד פועל השוק.

אז הנה, מתחילים…

באנר מחפשים השקעות בשוק ההון

מחפשים השקעות בשוק ההון?

לקבלת מידע על השקעות בשוק ההון, מלאו את הפרטים:

 שוק ההון למתחילים פרק א’ – מהו שוק ההון

נתחיל מהביטוי “שוק ההון“: שוק ההון זהו שוק לכל דבר ועניין, ממש כמו שוק של פירות, ירקות, ביגוד וסחורות אחרות. כמו בכל שוק בו מתקיימות עסקאות בין מוכרים וקונים, בשוק ההון המוצרים בהם סוחרים הם ניירות ערך.

ומהו נייר ערך? נייר ערך הוא תעודה או נכס פיננסי בעל ערך מסויים ומי שמחזיק את נייר הערך יכול לסחור בו. קיימים הרבה סוגים של ניירות ערך: מניות, איגרות חוב, אופציות, חוזים עתידיים, מדדים, נגזרים, מק”מ ועוד סוגים נוספים.

עד כאן זה פשוט, אבל איך סוחרים בנייר ערך? הרי כדי לסחור בירקות או בביגוד אנו נלך לשוק ונוכל להחזיק קילו עגבניות או למדוד חולצה, אבל איפה זה שוק ההון? המסחר בשוק ההון מתקיים בבורסה, הבורסה זהו מקום המסחר בו סוחרים בניירות ערך. כמו שיש שווקים רבים בארץ ובעולם גם יש בורסות רבות. בישראל קיימת הבורסה לניירות ערך בע”מ, זוהי הבורסה היחידה בישראל בה נסחרים ניירות הערך בישראל. בעולם, לכל מדינה יש בורסה אחת לפחות, לדוגמה: בארה”ב יש את בורסת ניו יורק (NYSE) ובורסת הנאסד”ק (NASDAQ).

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב – מתוך אתר הבורסה (www.tase.co.il)

שוק ההון למתחילים פרק ב’ – “הבורסה

בחלק הראשון למדנו מהו נייר ערך ואיפה ניתן לסחור בשוק ההון, בחלק זה נתחיל להסביר איך סוחרים בבורסה. המסחר בבורסה מתבצע באמצעות פקודות למחשב הבורסה, פקודות מכירה שמתקבלות מהמוכרים שמעוניינים למכור נייר ערך ופקודות קניה מאלו המעוניינים לרכוש נייר ערך, במידה ומחיר הקניה תואם את מחיר המכירה (כלומר, שני הצדדים מסכימים על מחיר זהה) מתבצעת עסקה והבעלות על נייר הערך או ניירות הערך עוברת מהמוכר לקונה. מי שמנהל את התהליך היא הבורסה, רק לבורסה בישראל יש רישיון ע”י מדינת ישראל לקיים מסחר בניירות ערך.

ערך השוק של ניירות הערך הרשומים בבורסה בישראל, עומד בשנת 2022 על מעל לטריליון וחצי ₪ (1,500,000,000₪) ומכיוון שכלכלת המדינה תלויה ומושפעת מהמסחר בבורסה, המדינה חוקקה חוקים ואף בנתה אגף במשרד האוצר בשם: “רשות שוק ההון” שתפקידו לפקח על שוק ההון. לפיכך, המסחר בבורסה מפוקח ובטוח מתוך המטרה הברורה להגן על המשקיעים ולמנוע זיופים, הרצות מניות, ויסות מניות ופעולות לא חוקיות נוספות.

החוקים והכללים של המסחר וההתנהלות בבורסה מאוד ברורים וקשיחים וכפי שתיארנו, התהליך מפוקח כדי למנוע טעויות, זיופים ורמאות. אחד החוקים החשובים במסחר הוא שהמסחר יכול להתבצע רק באמצעות חברי הבורסה המוכרים גם בשם “ברוקרים”. בכדי שאדם יוכל לרכוש או למכור בבורסה הוא צריך לפנות לחבר בורסה כדי לסחור. חברי הבורסה הם 21 מוסדות ישראליים כגון: בנקים, בתי השקעות ואחרים שקיבלו רישיון לסחור עבור הציבור, ורק הם מתקשרים ישירות עם מחשב הבורסה לטובת ביצוע עסקאות עבור הציבור.

הפניה לחבר בורסה כדי לסחור יכולה להתבצע באמצעות יועצי השקעות, מנהלי קרנות נאמנות או במסחר עצמאי באמצעות האינטרנט.

שוק ההון למתחילים - הבורסה בלונדון (LSE)
הבורסה בלונדון נקראת London Stock Exchange – LSE

בכדי לסחור באמצעות חבר בורסה, נדרש לפתוח חשבון מסחר אשר רק ממנו ניתן לסחור. כל חברה שפועלת ברישיון המאפשר לנהל חשבון מסחר גובה עמלות מסחר שונות, אשר ביניהן ניתן למצוא: עמלה המבוססת על אחוז מסויים מערך העסקה, עמלת מינימום ועמלות נוספות. מומלץ לבחון את העמלות כדי לבחור את החברה דרכה נרצה לסחור. להלן: מחשבון עמלות מסחר.

שוק ההון למתחילים פרק ג’ – שעות פעילות הבורסה בישראל

פעילות המסחר בבורסה בישראל מתחילה בשעה 9:25 בימים ראשון עד חמישי וננעלת בשעה 17:25 בכל הימים מלבד יום ראשון, בו ננעלת הבורסה בשעה 15:50.

המסחר בבורסה מתבצע בשלבים שונים, לכל שלב תפקיד חשוב בתהליך המסחר:

  • שלב טרום הפתיחה – בשלב זה מקבל מחשב הבורסה ממחשבי חברי הבורסה את פקודות המכירה והקניה שהמתינו, הפקודות נבדקות לתקינותן, אך עדיין לא מבוצעות עסקאות.
  • שלב מסחר הפתיחה – בשלב זו מבוצעות העסקאות הראשונות בכל נייר ערך וכך נקבע שער הפתיחה של כל נייר ערך לאותו היום.
  • שלב המסחר הרציף – בשלב זה, שהינו השלב הארוך במהלך יום המסחר, מתקיימות העסקאות בכלל ניירות הערך לפי סדר הכניסה שלהן למערכת.
  • שלב טרום נעילה – בשלב זה מתקבלות הפקודות האחרונות, נבדקות אך לא מבוצעות עסקאות.
  • שלב מסחר הנעילה – בשלב זה שהינו השלב האחרון של יום המסחר, מחשב הבורסה מקיים מסחר אחרון בו קובע את שער הנעילה לאותו היום לכל סוג נייר ערך בנפרד. בנוסף בשלב זה נקבע מחזור הנעילה לאותו היום.

למידע נוסף על חברות המספקות שירותים הקשורים לשוק ההון – לחץ כאן.

 

שוק ההון למתחילים פרק ד’ – “תשקיף”

כדי שהציבור הרחב ובתי ההשקעות יוכלו לקבל החלטות קניה או מכירה של נייר ערך הם צריכים נתונים שישכנעו אותם ששווה להם לרכוש.

כל חברה מחוייבת לפרסום דו”ח שנקרא תשקיף ובדו”ח זה על החברה לפרסם לציבור מידע אודות הפעילות העסקית של החברה, מהו מחזור המכירות שלה, כמה הוצאות יש לה, כמה השקעות, כמה הלוואות, כמה כסף יש בקופה, כמות העובדים, פרטים על המנהלים, תחזיות לעתיד ונתונים רבים נוספים שעל פיהם יוכל המשקיע לבחון האם שווה לו לרכוש את המניה. את התשקיף החברה מחויבת לפרסם כל רבעון ובסיום של שנה. כל אדם רשאי לצפות בתשקיפים של כל החברות הנסחרות בבורסה, על פי החוק, כל חברה ציבורית, כלומר חברה שחלק מהמניות שלה מוחזקים ע”י הציבור מחוייבת לפרסם תשקיף.

נדגיש כי חברה פרטית לא מחוייבת לפרסם תשקיף או נתונים עסקיים לציבור, כיוון שאלו נתונים פרטיים ובעלי החברה הם לא הציבור אלא שותפים פרטיים ולכן על חברה פרטית לא חלה חובת פרסום התשקיף.

פרסום תשקיף הוא על פי חוק וחייבים לפרסם בו פרטים מוגדרים. האדם הפשוט לא חייב לקרוא את התשקיף, הוא יכול ללמוד מהתנהלות של החברה על פי מספר פרמטרים שמוצגים בכל אתר כלכלי וכך לבצע השוואה פשוטה לפני רכישה או מכירה של מניות.

שוק ההון למתחילים פרק ה’ – מהי מניה

מהי מניה? מניה היא סוג של נייר ערך שמקנה למי שמחזיק בה בעלות יחסית בחברה.

נסביר זאת בפשטות איך נוצרת מניה, כאשר חברה חדשה מוקמת היא מוגדרת כחברה פרטית. הבעלים של החברה מחזיקים כ-100% מהבעלות על החברה, כל אחד בחלק היחסי בהתאם לחלוקה עליה החליטו בעת הקמת החברה. בישראל, חברה פרטית יכולה לפעול כעוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ. בחברה אשר לה מספר בעלים, הבעלות מחולקת ביחס שמוסכם בין הבעלים, לדוגמה חברה של שני בעלים שמחזיקים 50% כל אחד.

בשלב מסויים בחיי החברה, יכולה החברה להחליט על גיוס הון לצורך פיתוח העסקים של החברה. לדוגמה: חברה תעשייתית שמייצרת מוצרים, מעוניינת להקים מפעל נוסף ונדרשים לה סכומים משמעותיים לצורך הקמת המפעל, רכישת מכונות הנדרשות לפעילות, גיוס העובדים המתאימים ועלויות נוספות, החברה יכולה לגייס כספים בדרכים שונות אך אחת הדרכים היא למכור חלק מהבעלות שלה לציבור הרחב, ובעזרת ההון החדש שייכנס לחברה להקים את המפעל החדש.

כדי למכור חלק מהבעלות, החברה מחלקת את הבעלות על החברה לחלקים רבים, כל חלק נקרא מניה, וכל מניה מקבלת ערך נקוב, סך כל המניות שווה לשווי הכולל של החברה כפי שמוערך ע”י הגורמים המקצועיים המבצעים את התהליך. לדוגמה, אם החברה שווה 100 מיליון ₪ (לפי הערכות שונות), והחברה חילקה את המניות ל-100 מיליון מניות, כל מניה שווה 1 ₪, החברה מנפיקה 20% לציבור, כלומר הבעלים הראשון ידלל עצמו ל-40% מ-50% המקוריים, הבעלים השני גם כן ידלל עצמו מ-50% ל-40%, והם ימכרו 20% לציבור, כך יוכלו לגייס 20 מיליון ₪ כדי להצמיח את החברה באמצעות מפעל נוסף.

שוק ההון למתחילים פרק ו’ – שינוי ערך מניה

כפי שכבר הבנו ערך מניה ראשוני נקבע בתאריך ההנפקה, כלומר השלב בו נמכרות מניות לציבור. כמו כן, אנו כבר יודעים שערך המניה משתנה כל הזמן, אז מהם הסיבות לשינויים הללו בערך המניה, וחשוב מכך למשקיעים שבנינו, כיצד ניתן להרוויח מכך?

בכל יום מבוצעות מיליוני עסקאות מסחר במניות בבורסות בעולם, ערך מניה נקבע על פי המחיר בעסקה, לדוגמה שערך מניה של יום קודם היה 1 ₪ וביום למחרת מתבצעת עסקה של 1.1 ₪, אז למעשה ערך המניה הינו 1.1 ₪, כיוון שהשוק (הרוכש) העריך ששווה לו לרכוש את המניה בערך מניה של 1.1 ₪, ולמעשה ערך מניה כזה משקף עליה של 10% ביחס ליום הקודם. ערך המניה יכול גם לרדת בהתאם ולהשתנות לשני הכיוונים, הכל בהתאם לערך המניה שהשוק חושב שהוא הערך הנכון.

ערך המניה יכול להיקבע ע”י השוק על סמך נתונים עסקיים של החברה, כלומר החברה דיווחה שצמחה ב-10% ולכן בדר”כ ערך המניה ישקף את העליה, או בהתאם לציפיה הקיימת בשוק, כלומר מי שמעוניין לקנות את המניה, צופה שהחברה תצמח בעתיד ולכן מוכן לרכוש את המניה בערך גבוה מהערך של אותו היום.

גרף מניה של חברת בזק
גרף מניה של חברת בזק (גרף מאתר גוגל)

שוק ההון למתחילים פרק ז’ – מדד מניות

מדד מניות הוא ערך משוכלל המבוסס על ערכים של קבוצת מניות, לרוב מניות בעלות מכנה משותף כלשהו. המשקיע יכול ללמוד על מגמות במסחר בשוק ההון על פי מדדי מניות.

המדד המוכר ביותר הינו ה- S&P500, זהו מדד של 500 המניות הגדולות ביותר בבורסה בארה”ב. מדד מניות זה מספק חיווי למשקיעים לגבי המגמה של הבורסה האמריקאית כיוון שירידה עקבית של המדד מציינת שוק יורד ועליה עקבית מציינת שוק עולה.

בבורסה בישראל ישנם מדדי מניות רבים, לדוגמה: מדד 35 מרכז את 35 המניות הגדולות ביותר בבורסה בישראל. בנוסף, בבורסה לניירות ערך בישראל קיימים מדדים על פי ענפים, לדוגמה: מדד מניות הבנקים, מדד מניות הטכנולוגיה, מדד מניות התעשייה ועוד. כל מדד מניות יציין את המגמה של אותו הסקטור או הקבוצה שאותו מדד מרכז.

ניתן לרכוש סל מניות שהוא למעשה סל המחולק לפי ערך השוק של המניות באותו הסל, ולהרוויח מהעליה או להפסיד ערך מהירידה של אותו המדד. לדוגמה מדד מניות הבנקים מורכב מחמש מניות של הבנקים הגדולים בישראל: לאומי, הפועלים, מזרחי, הבינלאומי ודיסקונט. מכיוון שלכל בנק שווי שוק שונה, מדד סל המניה נותן ביטוי לפי שווי של כל חברה באופן יחסי, כך שמניית בנק לאומי היא מניה הגדולה בקבוצה ויש לה משקל רב יותר משאר המניות בסל. רכישת סל מניות מאוד פופולרית בשנים האחרונות כיוון שהיא מסייעת למשקיע להשקיע בתחום מסויים בלי להבין לעומק או לבחור מניה בודדת מהתחום.

שוק ההון למתחילים פרק ח’ – אגרות חוב (אג”ח)

אגרת חוב זהו נייר ערך המשמש כמכשיר פיננסי בעזרתו לווים גופים שונים כסף.
אם נחזור לדוגמה שהצגנו בפרקים הקודמים בה חברה הנפיקה 20% לציבור והיא מעוניינת לגייס כספים נוספים עבור התרחבות וצמיחה, היא יכולה להנפיק מניות נוספות אך מהלך זה ידלל שוב את בעלי המניות וכל מניה תהיה שווה פחות. דרך אחרת בה החברה יכולה לבחור היא הנפקת אגרת חוב (אג”ח), בדרך זו החברה תגייס סכומי כסף גדולים כהלוואה מהציבור שירכוש את אגרות החוב, אך החברה תתחייב להחזיר את החוב לאחר זמן שהיא הגדירה מראש ובתשלום ריבית שהיא קבועה מראש.

אגרת חוב יכולה להיות מונפקת ע”י חברה מסחרית או ע”י גוף ממשלתי. רוב אגרות החוב הן סחירות, כלומר מי שמחזיק באגרת החוב יוכל למכור אותה בתקופה בה היא קיימת ולא חייב להמתין לתום התקופה של ההלוואה, אך קיימות גם אגרות חוב שאינן סחירות ונדרש להחזיק בהן עד לתום תקופת ההלוואה. המסחר באגרות חוב גם כן מתבצע אך ורק בבורסה. המסחר באגרות חוב אינו משנה את תנאי האגרת (תקופה וריבית) אך מציין את הביקוש וההיצע שהם למעשה משקפים את השווי של האגרת באותו היום.

שוק ההון למתחילים פרק ט’ – דיבידנד

המטרה של החברות הנסחרות בבורסה היא לייצר רווחים עבור בעלי החברה, יש חברות שמעדיפות להשקיע את הרווחים בפיתוח החברה כך שהרווחים יזניקו את הפיתוח של החברה, ויש חברות שמחלקות את הרווחים המצטברים או חלקם, לבעלי המניות, כל אחד מקבל לפי כמות המניות שהוא מחזיק (חלקו היחסי בבעלות על החברה).
כדי לחלק דיבידנד החברה נדרשת לעמוד בשני תנאים מצטברים:

  1. החברה צברה עודפים ראויים לחלוקה בשנתיים שקדמו לחלוקת דיבידבד.
  2. החברה יכולה לעמוד בכל ההתחייבויות גם לאחר תשלום דיבידנד.

החברה שמחלקת דיבידנד מודיעה על כך במסגרת התשקיף התקופתי, מציינת את תאריך האקס שהינו התאריך הקובע בו יחולק דיבידנד רק למי שמחזיק את המניות של החברה, וכן מפרסמת את התאריך לתשלום הדיבידנד.

 

המאמר נכתב בשיתוף שי זוהר – ליווי משקיעים בשוק ההון

למידע נוסף וקורסים בנושא שוק ההון:

לא נמצאו רישומים.

פוסטים נוספים לקריאה

Share this article:

3 Comments

  • השקעות למתחילים - 14 עקרונות שחשוב להכיר - אינבסטלי
    17/09/2023

    […] סיכונים ולזהות הזדמנויות. ההשכלה והידע בנושאים כגון: שוק ההון, נדל”ן, עסקים ואף קריפטו, מאפשרים לכם לנווט את דרככם […]

  • 20 טעויות נפוצות של משקיעים שכדאי להימנע מהן - אינבסטלי
    18/01/2024

    […] המקום להזכיר כי בנינו גם מדריך שלם למשקיע המתחיל, בו תוכלו לקרוא עוד מידע חשוב ולהתחיל לבנות את הדרך […]

  • קרן כספית - המדריך למשקיע הצעיר - אינבסטלי
    12/06/2024

    […] נאמנות הן כלי השקעה נפוץ המאפשר גישה נוחה לשוק ההון. עם זאת, בישראל יש עשרות רבות של קרנות נאמנות שונות, […]

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.